Jernbaner i Hviderusland

Indledning
Mange journalister, der gerne vi give indtryk af, at de er engelskkyndige, kalder landet Belarus, men dem om det. Jeg har aldrig været der, og kommer der nok heller aldrig. Billederne er derfor tilsendt mig af venner og bekendte, der har været på gennemrejse og taget nogle tog ofte fra et kupévindue. En eller to har dog været på en engelsk eller tysk arrangeret jernbaneudflugt, naturligvis ledet af russere.

De hviderussiske Statsbaner, BCh, på kyrillisk БЧ, Biełaruskaja čyhunka kører på 1520 mm spor.

Sydvest for Minsk

Det nok mest kendte russiske damplokomotiv, SZD P36 her repræsenteret af 0064 fotograferet af Günther Barths i Orantschitzy på en tur arrangeret af en russisk jernbaneklub. Byens navn må være stavet forkert, for Google kender den ikke, men da næste billede på udflugten er taget i Hviderusland sydvest for Minsk i en by ved navn Baranovichi, formoder jeg, at også dette billede er fra Hviderusland? Når en russisk klub står bag i Hviderusland er det fordi, vi er i 1990 lige omkring Sovjets sammenbrud. P36 er bygget af Kolomna i 251 eksemplarer mellem 1950 og 56. Det er en 1’D’2-maskine. Arkiv: Bent Hansen 5.87.90.

Wissokoje-Litowsk
Byen er en del af Brest-Litowsk på grænsen mellem Hviderusland og Polen. Her var åbenbart en lokomotivsamling.

De hviderussiske Statsbanernes TE 5806. Også den er femkoblet. Foto Günter Krall 1999.

En søster TE 2812. Den havde fået computernummer 1042 210-6. Samme kilde.

TE 6832 med nyt nr. 1042 494-3. Det var under damp og tilhørte depotet i Brest, men er fotograferet i Luminez. Samme kilde.

SZD TME3 4895 i Brest. Dengang var området Sovjetunionen og derfor SZD. Foto: Claus Nielsen 1987.

Nærbillede af samme.

Løftebukke der muliggøre omsporing. Polen har 1345 mm og Hviderusland kører på 1520 mm. Man ser undertiden omregnet på en lidt anden måde, så resultatet bliver 1524 mm. Donkraftene her løfter vognkasserne, så truckerne kan skubbes ud og nye i rigtig sporvidde kan skubbes ind og sætte på plads. Foto: Samme kilde.

Tyske militærbaner i Hviderusland under Første Verdenskrig

Tysk soldaterbillede fra 1. verdenskrig. Brigadelok 553, Henschel 14164/1916. Det er fotograferet på endestaionen Kriwoschin, der lå på det vidt forgrenede Heeresfeldbahnnet syd for Baranowitschi i nuværende Hviderusland. Strækningen målte 41,6 kilometer med talrige sidestrækninger. I alt var der ved Minsk og Brest/Litowsk henved 150 kilometer militære feldbaner. Foto: Museum Sønderjyllands Mediearkiv B130006.

Et Brigadebanelokomotiv et sted på østfronten. Der er mandskab i de fire vogne, ikke en hel hær, men måske dele af et jernbaneregiment, der tog sig af jernbanebyggeopgaver. Maskinen har vandtagningsslange oprullet på forreste sandkasse og gnistfangerskorsten. Maskinen er muligvis HFB 292, der kørte i det nuværende Hviderusland nær grænsebyen Brest-Litowsk på en bane mellem Baranowitschi og Lida. Denne strækning nummererede lokomotiverne i eget system og 292 havde nr. N 64. Broen stammede fra samlesæt, som jernbaneregimenterne rådede over i stort antal. En sådan bro var hurtigere at etablere og fjerne end et dæmningsanlæg med vandløbsbro. Foto: Museum Sønderjyllands Mediearkiv B131597.

Bent Hansen 2023.

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner. Bogmærk permalinket.