Frankrig. Jernbaner

Da vi ikke taler fransk, rejser vi ikke meget i Frankrig. Det er dog blevet til fem besøg på tilsammen mere end en måneds ophold.

Selv om jeg allerede var der, mens der kørte damplokomotiver, og jeg endog har kørt med damptog blandt andet på Rivieraen, har jeg aldrig stillet mig op og taget foto af dem.

Jeg har heller aldrig opsøgt franske veteranbaner. Kun sporadisk har jeg taget lidt statsbane, og under de senere besøg noget industribane, som jeg tilfældigvis faldt over.

Mit første industribanesyn var syv kassedamplokomotiver hensat på en jernvirksomhed i det nordlige Frankrig. Efter at have ærgret mig gennem mange år over, at jeg ikke fotograferede, er jeg nu holdt op med at ærgre mig. Det hjalp nemlig ikke at ærgre sig.

Franske damplokomotiver fra SNCF

Her et stort fransk damplokomotiv i Calais. Min far tog det i 1958 formentlig fra et kupevindue, hvorfor det ikke var muligt at komme på afstand og få hele lokomotivet med. Det originale foto måler 6 x 6. Ak, ja, det var dengang.

Fransk maskine på Gare du Nord, Paris 1954. Ingen data. Foto: Hans Kristian Hansen.

Fransk maskine på Gare du Nord, Paris 1954. Ingen data. Foto: Hans Kristian Hansen.

Franske højhastighedstog 

SNCF TGV sæt 31 kører til perron i Geneve i Schweiz. Kun en del af toget ses. De er lange de tog. Foto fra 2009.

SNCF TGV sæt 31 kører til perron i Geneve i Schweiz. Kun en del af toget ses. De er lange de tog. Foto fra 2009.

 

Et højhastighedstog Paris - Brüssel - Köln, Thalys 4306, Alstom fra 1997 i Köln 2002. Toget var hjemmehørende i Bruxelles Midi.

Et højhastighedstog Paris – Brüssel – Köln, Thalys 4306, Alstom fra 1997 i Köln 2002. Toget var hjemmehørende i Bruxelles Midi.

Franske ellokomotiver fra SNCF

Nord for Toulouse mødte jeg blandt andet dette tog. Her trængte jeg til pause, og da der netop var en rasteplads med baneudsigt, var det oplagt at benytte den til fotostandpunkt. 1978. Her er tale om et lokaltog. Jeg ville hellere have set et af de lange eksprestog, som også kørte her, men når jeg havde fotoapparat fremme, holdt de sig tilbage.

 

Materiellet ligner mest skinnebusvogne, men der er et lokomotiv i fjerneste ende af toget. Der kom flere tog, men også biler med en ikke sjælden evne til at køre ind i billedfeltet i fotoøjeblikket.

Materiellet ligner mest skinnebusvogne, men der er et lokomotiv i fjerneste ende af toget. Der kom flere tog, men også biler med en ikke sjælden evne til at køre ind i billedfeltet i fotoøjeblikket.

Banen Toulouse – Barcelona fører gennem Pyrenæerne under Col de Puymorens, på fransk side ved l’Hospitalet, 1428 meter. Stationen er banegård for Andorra, idet der er bus dertil i forbindelse med toget. Her SNCF BB 8601 med nogle skinnebuslignende vogne. Foto fra 1988.

Et 15-vognstog Bordeaux – Marsailles passerer Beaucaire ved Rhone-floden i så høj fart, at jeg ikke fik nummeret. Foto fra 1988.

 
SNCF BB 7381 ned 6-vogntog til Strassbourg. Man ser et langt midliggende overhalingsspor samt et af to inustrispor. Bemærk stangtrækket til skifterne og signalerne til industrisporene.

SNCF BB 7381 ned 6-vogntog til Strassbourg. Man ser et langt midliggende overhalingsspor samt et af to inustrispor. Bemærk stangtrækket til skifterne og signalerne til industrisporene.

 

img995

Skitsen viser både ovenstående hovedbane og industrierne, hvorfra private lokomotiver er vist i senere afsnit.

SNCF BB 7283 i Geneve 2009.

SNCF BB 7283 i Geneve 2009.

 

I Geneve sås også SNCF 525585 med lavgulvs-nærtrafikvogne. I baggrunden SBB 460 020-1 samt ovenstående SNCF.

 

I Geneve sneg dette elektriske franske togsæt på fire vogne sig også ind på denf ranske del af banegården, men jeg gik ikke gennem tolden. Schweiz er jo ikke i EU. Den grimme trolje er schweizisk.

I Geneve sneg dette elektriske franske togsæt på fire vogne sig også ind på denf ranske del af banegården, men jeg gik ikke gennem tolden. Schweiz er jo ikke i EU. Den grimme trolje er schweizisk.

Franske diesellokomotiver fra SNCF

I Ville de France havde der været persontrafik fra Cahors vestpå ud langs floden Lot. Da jeg var der, kørte der kun godstog fremført af en rangermaskine. Formentlig var der kun en enkelt kunde tilbage. SNCF Y 7829 ses her med et par godsvogne ved Pont de Castelfranc. En tidligere perron ses. Foto fra 1978.

 

Øst for Cahors var der mere gang i den. Her ses et stort olietog på 24 vogne langs floden Lot mellem Cahors og Monsempreon. 1978.

Øst for Cahors var der mere gang i den. Her ses et stort olietog på 24 vogne langs floden Lot mellem Cahors og Monsempreon. 1978.

 

Skitse over banerne ved Cahors. Bemærk at nord er til højre.

Skitse over banerne ved Cahors. Bemærk at nord er til højre.

 

Banetjenesten holdt i l'Hospitalet i Pyrenæerne i 1988 med SNCF BB 66 036 fra Alstrom 1959.

Banetjenesten holdt i l’Hospitalet i Pyrenæerne i 1988 med SNCF BB 66 036 fra Alstrom 1959.

 

SNCF Y 7494 fra Moyse 1969 var rangermaskine i Beaucaire 1988.

SNCF Y 7494 fra Moyse 1969 var rangermaskine i Beaucaire 1988.

Privatbaner og museumsbaner
 Selv om jeg har påstået, at jeg ikke er kørt specielt efter jernbaner i Frankrig, opsøgte jeg dog Det lille gule Tog, som jeg kalder det, eller Le petit train Jaune eller Pyrenæermetroen, som nogle kalder det sikkert med henvisning til tredjeskinnen, der drøjer på tunneldiameteren. Ingen af de besøgte stationer rummede dog tog, og køreplanen var ikke gunstig. Med vort dagsprogram var der ikke tid til at vente.

Nogle hollændere i to biler, der flere gange overhalede os, også hvor det var farligt, spottede jeg efterhånden til at være fotoaber, og da de kørte ind foran os på en lille vejside p-plads og sprang ud med fotoapparater, holdt jeg også ind. Ganske rigtigt: Nede i dalen kom toget, et turisttog med en åben panoramavogn. Jeg fik adskillige fotos på togets vej gennem tunneler, på broer og forbi imponerende støttemure. Meget hurtigt var hollænderne væk igen, men vi fortsatte vor pause med spisning. Vi er et sted kort vest for Mont Louis. Stedet hedder Gorges de Carande.

Toget ser på mine fotos bleggult ud med kun lidt rødt. Jeg tror ikke, at det er en fejl i filmen, men på postkort og i artikler fremtræder toget mere gult og med langt større røde flader. Jeg kan ikke lade være at tænke på, at den røde og gule farve var den catalanske, og catalanerne bor både på den franske side af grænsen og i Catalonien helt ned forbi Barcelona. I Sydvestfrankrig var der mange små hentydninger til, at befolkningen var catalanere eller i hvert fald ikke frankmænd. Det var ikke bare rød-og-gul-stribede nationalitetsplader til deres biler med et C på, men der var mange andre små stik til det franske. Catalanerne i Spanien har endog for år tilbage få gange smidt med bomber mod turister. Nu læser jeg jævnligt i min avis om catalanske selvstændighedsønsker. Jeg kan kun få den idé, at SNCF efter ordre fra oven har bedt Pyrenæermetroen om af dæmpe sig fra gul/rød til bleggul med kun lidt rødt. Det var lige, mens jeg var der, for postkortene, der var ældre end mit besøg, var rent catalanske, og på senere fotos er den bleggule farve igen forsvundet.

Toget i kløften, Gorges de la Carande. Materiellet er mærket SNCF og i hvert fald en af motorvognene er bygget af SACM/Carde/Thompson i 1909. De kører 60 km/t på 850 V og en vogn præsterer eller forbruger op til 220 kW. Foto 1988.

I Nice findes en metersporbane, der fører op i Alperne. Selv om jeg har været i Nice, har jeg aldrig set banen. En af min hustrus veninder har også været der, og hun tog et foto til mig af et damplokomotiv. Hvem, der kører veterankørsel på banen, har jeg ikke slået efter, men materiellet er mærket CP. Lokomotivet siger mig et eller andet, men herom senere. Banen fra Nice hedder Chemin de fer de la Mure, mens Cp må stå for Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses. Til en række metersporbaner i Duorodalen købtes fra Henschel mellem 1911 og 23 i alt 18 malletlokomotiver med hjulstillingen 1’B’C’0 T. Nummeret kan ikke læses, men denne her er tilsyneladende en af de sidste fra 1923.

Den portugisiske mallet-maskine i la Mure 1992 fotograferet af Gurli Hansen.

Den portugisiske mallet-maskine i la Mure 1992 fotograferet af Gurli Hansen.

Industribaner normalspor
Også her er det spartansk, hvad jeg har fotograferet. Jeg har set en del mere, end jeg kunne fotografere. Kun i 1988 i Beaucaire og Port-la-Nouvelle i Sydfrankrig har jeg decideret haft et par korte ture blot for at se på tog. Hvad jeg så, var rent held. Jeg havde slet ikke sat mig ind i sagen på forhånd. Hvor skulle jeg også uden internet have gjort det?

Ved en supermarkedskædes spiseolielager i Beaucaire holdt dette rangerkøretøj. Foto fra 1988.

Ved en supermarkedskædes spiseolielager i Beaucaire holdt dette rangerkøretøj. Foto fra 1988.

 

Mellem tankene fik jeg øje på noget, der snere bekræftedes at være på jernbanehjul. Et eller andet rangerkøretøj?

Mellem tankene fik jeg øje på noget, der snere bekræftedes at være på jernbanehjul. Et eller andet rangerkøretøj?

 

Antragaz uden nr., men fra Moyse i Port-la-Nouvelle 1988.

Antragaz uden nr., men fra Moyse i Port-la-Nouvelle 1988.

 

Societé des Carburants du Sud Oust også uden nr. eller data.

Societé des Carburants du Sud Oust også uden nr. eller data.

 

Vognenes ejer er næppe også korfirmaets ejer? men til gengæld var lokomotivet en ACN Railtruck, dog uden nr. Vi er stadig på den sydvestlige franske middelhavskyst.

 

MaK i Moers. Lokomotiver til havnebanen i Dunquerke hos MaK i Moers 1991. Her lærte jeg, at flamsk, der ligner hollandsk, tales i et strøg gennem det nordlige Belgien og helt ind i en hjørne af Frankrig. Den franske by Dunquerke kendt fra Anden Verdenskrig har sit navn forvansket fra flamsk, Dunkirchen. Dun = Düne = klit. Querk = Kirchen = kirke, Kirken i klitterne. Lokomotiverne, der var købt fra DB, var under renovering inden salget til Franskrig.

Industribaner smalspor

Saline de Lapalme i nærheden af Port-la-Nouvelle. Smalsporbane var der ikke, men nogle maskiner kørte stadig på spor, og endog på hver sin sporvidde. Foto fra 1988. En anden saline havde en 600 millimeter rest af et dobbeltspor fra salinen uden for hegnet måske til en bane eller havn? En meget stor saline havde endog normalspor med egen færge ud til salinen, men her var jeg ikke.

 

Sporet ser jeg som en rest af et større baneanlæg. I rejsemappens ses et foto af en gravemaskine til salt! I Frankrigs næststærste sø og største strandsø findes en østersfarm, hvor østerserne kørtes (køres?) på smalspor.

Sporet ser jeg som en rest af et større baneanlæg. I rejseindlæget ses et foto af en gravemaskine til salt! I Frankrigs næststærste sø og største strandsø findes en østersfarm, hvor østerserne kørtes (køres?) på smalspor.

Fra overdrevet

Carmage var der en tivolibane hos aperitifproducenten Ricard. Man får noget stærkt farveløst alkoholisk sprøjt og hælder vand i, hvorefter væsken bliver grøn, rød eller får en anden farve. Man krymper i mund og spiserør, mens man siger ah. Tivolilandet gik vist på carmagetyreopdræt og en arena var der også, men vi var ude efter mere vilde tyre, carmargueheste, flamingoer og pelikaner i Rhonedeltaget, så vil forlod hurtigst muligt denne turistfælde. 1988

Carmage var der en tivolibane hos aperitifproducenten Ricard. Man får noget stærkt farveløst alkoholisk sprøjt og hælder vand i, hvorefter væsken bliver grøn, rød eller får en anden farve. Man krymper i mund og spiserør, mens man siger ah. Tivolilandet gik vist på carmagetyreopdræt og en arena var der også, men vi var ude efter mere vilde tyre, carmargueheste, flamingoer og pelikaner i Rhonedeltaget, så vil forlod hurtigst muligt denne turistfælde. 1988

Skrotpladsen

I Lot-dalen neden for Castel France på fri bane lå en skrotplads med lidt materiel. Jeg fandt den, fordi jeg hurtigt opdagede, at vi i fælleshuset i den hytteby, vi havde lejet os ind i, sad i sofaer, der stammede fra jernbanevogne. Det bekræftede ejeren senere, da jeg kom i snak med ham. Han havde hele sit liv været jernbanemand på Elfenbenskysten eller som han kaldte det Côtes d’Ivoire.

 

Bent Hansen

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner og tagget . Bogmærk permalinket.