Indledning
I 2001 gjorde jeg tre rundture i Øst- og Vestindien. Vi rejste mest med tog og tilmed i eget tog, og det var en ideel rejseform. Selvfølgelig så vi på lokomotiver og baner, men der var dagligt en dosis templer, moskeer og paladser på programmet. Jeg kan ikke fremhæve noget frem for andet. Det hele var bare overvældende. Min berejste datter havde set programmet, inden jeg drog af, og hun havde sagt god for det. Hun havde selv forinden været en del af stederne, men mellem hendes og mit besøg, ramtes regionen af et jordskælv, hvis virkninger man stadig kunne se. Min datter havde mødt en skoleklasse på udflugt og var blevet inviteret som gæstelærer på skolen. Jordskælvet lagde skolen i ruiner og kostede mange af eleverne og lærerne, hun havde mødt, livet.
Selv om min tur var en jernbanetur, puttede det indiske bureau, der var kontakt til De indiske Statsbaner, en af deres egne rundture ind. Desuden havde min gruppe også ønsket et besøg i Darjeeling, og det tog mere end en dag at rejse derhen, og alligevel gjorde vi også andre ophold med besigtigelser undervejs.
Jernbanerundturen besøgte de indiske delstater Gujarat og Rajastan. Områderne ligger syd for hovedstaden New Delhi langs Pakistans grænse med Gujarat sydligst nord for Mumbai. Bureauet sendte os til Agra sydøst for New Delhi, og på turen til Himalaya og Darjeeling gjorde vi ophold i Varanasi. Hovedstaden besøgtes tre gange med besigtigelser, men indtrykkene bringes under ét.
Vil du se mere, er der ikke kun tog på jernbanesiderne. Jeg har også lagt “kultur” ind mellem togene og endog på togbillederne. Jeg har begået fire indlæg med Indien i kategorien baner: Jernbaner i Indien. Klik i linket her eller se i indholdsfortegnelsen under Jernbaner i Indien.
Mange stednavne har flere stavemåder, og jeg har måttet vælge uden forudsætninger for at vælge rigtigt. Enkelte steder har jeg angivet to forskellige navne/stavemåder.
Neemrana
En rask krig i Afghanistan forsinkede ankomsten, så straks efter landingen kørte vi 100 kilometer ud syd for Delhi til Neemrana. Stedet sagde mig ikke noget, og hvad vi skulle der, fandt jeg aldrig ud af. Bureauet havde nok deres egne forretninger her at tilgodese. Stedet var en ubetydelig landsby med et gammelt fort fra 1464 bygget om til et palads i 9 etager og nu indrettet til hotel. Det var mit indtryk, at fortet ikke lå på toppen af bjerget, men op ad Aravallikæden, en 1000 kilometer lang rest af en større foldekæde dannet på det indiske subkontinent i Prækambrium for 2 milliarder år siden. Den strækker sig fra Delhi mod sydvest gennem Rajasthan for at ende i Gujarat nord for Ahmedabad. Kæden er gennemgående lav, men når dog stedvis 1000 meter med højeste top på 1722 meter. Det er nok det ældste grundfjeld jeg har set, måske bortset fra Grønland?
Ikke alle fotos oplistet under Neemrana er fra denne landsby, men fra andre steder, hvor bussen standsende og lukkede os ud. Om beboerne var begejstrede for vores besøg, har jeg ondt ved at tro. Hvor meget af vor betaling, der faldt af til dem, ved jeg heller ikke.
Sariska
Øst for Neemrana lå også et palads, der nu var indrettet til hotel med tilhørende nationalpark. Min fluenet var helt, men nogen gik fra vinduerne uden at lukke fluenettene. Én gang gjorde de det, så havde de lært, at parkens aber kunne åbne kufferter og toilettasker. Min svigerinde tog siden en grum hævn. Hun efterlod afføringspiller på bordet. Aberne nåede ud, inden pillerne virkede. Genialt. Afføringspiller var nok det sidste, de fleste ville tage med til de varme lande. Tværtimod: Stoppiller! Også reservatets fugle var yderst hjælpsomme. De spiste gerne med ved morgenbordet og ventede ikke, til der kun var krummer tilbage, men ryddede straks tallerkenerne.
Det var et tigerreservat, vi besøgte, men som med de fleste af den slags ture: Vi så ikke skyggen af en tiger!
I træerne sad der påfugle, men dem fotograferede jeg ikke. Heller ikke de dådyrlignende Chitalhjorte eller på britisk Spottet Deer blev fotograferet. Jeg var ikke imponeret af parkens indsats for at kunne fremvise tigre, men i en anden park var der mere valuta for pengene. Her kan du roligt nøjes med parkens hjemmeside, hvor forfatterne dog heller ikke ved, hvad dyrene hed. Internet, når det er mest ubrugeligt.
Fatehpur Sikri
Først briterne samlede hele Indien. Det lykkedes ikke engang for stormogulerne. Derfor er der talrige gamle hovedsteder i det store land. Hver lille småkonge havde en eller flere hovedstæder. Fatehpur Sikri vest for Agra var oprindelig to landsbyer, Fatehpur, Sejrens by og Sikri, der påbegyndtes 1571, men allerede blev opgivet på grund af vandmangel i 1585, hvor hovedstaden flyttedes til først Lahore og siden til Agra. Den første store stormogul Akbar valgte stedet, som dog aldrig blev færdigbygget. Pur er by på hindi, mens byen i følge Akbars religion burde have heddet Fatehbad.
Stormogulerne er i dag glemt, men vi ældre kender dem fra børnesangen om den lille nisse, der rejste ud for at se verdens største mand. Den første stormogul var født i 1483 i Fergana, gravsænkningen i Pamirbjergene, hvor der i oaserne bor både tyrkiske folkeslag, indoeuropæiske og tyrkisk-mongolske folk. Selv om riget i dag ville ligge i Usbekistan med hovedstad i Samarkand, var kejseren nok af tyrkisk-mongolsk afstamning. Stormogulerne så op til både Djengis Khan og Timur Lenk.
I 1526 satte Barbur sig fast i Delhisultanatet. Rigets storhedstid varede fra 1556 til 1707, hvor tilsammen fire stormoguler sad på tronen. De fire store var Akbar, der regerede 1556 – 1603 og efterfulgtes af Jahangir, 1605 – 27. Efter ham kom ophavsmanden til Taj Mahal, Shah Jahan med regeringstid 1627 – 1658, hvor sønnen Aurangzeb afsatte ham, fordi Shah Jahan bebrejdede ham, at han havde myrdet alle sine brødre. Auranzeb regerede 1658 – 1707. Da han havde dræbt enhver med intelligens i familien, forfaldt riget efter ham. Galt gik det 1739, da perserne erobrede både påfugletronen og diamanten Koh-i-Nor. Briterne afsatte den sidste stormogul 1862, og den britiske konge blev kejser over Indien og vel at mærke hele Indien.
Da briterne i 1947 overlod Indien til inderne, udbrød straks borgerkrig, og Indien deltes i en buddhistisk del i Sri Lanka og en muslimsk del i Øst- og Vest Pakistan foruden rest-Indien. Senere revnede Pakistan i Pakistan og Bangladesh. Borgerkrigen kostede hundredetusinder af liv, men trods omfattende etnisk udrensning er der stadig en femtedel muslimer i Indien, mens hinduer og sikher har forladt Pakistan. Siden den første borgerkrig har der været flere krige mellem Indien og Pakistan, og i Sri Lanka var der en langvarig borgerkrig mellem hinduer og buddhister. Stadig strittes der formentlig daglig granater over grænsen i Kashmir, som Indien fik tildelt trods en overvejende muslimsk befolkning. En lille del af Kashmir har pakistanerne erobret, men paradoksalt nok bor der her tibetanske folk og efterkommere efter Alexander den Stores græske soldater. Det siger de indfødte i hvert fald selv. Nogle af folkeslagene i det nordligste Kashmir er stadig anismister. Grænserne inden for det tidlige Indien er i dag stort set lukkede.
Agra
På et par dage her nåede vi Det røde Fort og Taj Mahal. Her fik jeg første gang problemer med luftforureningen, også selv om der var restriktioner for motorfolket, og disse blev stort set overholdt. I hvert fald af det firehjulede motorfolk. De to- og trehjulede var ret ligeglade. Restriktionerne var dog ikke for mine luftveje, men for bygningerne, der heller ikke kunne tåle motorfolkets skadestofudledninger. En måler ved Taj Mahal viste, at svovlilter og kvælstofilter holdt sig under grænseværdien, men partikelforureningen oversteg faregrænsen med flere hundrede procent.
En gåtur i Agra blev der også tid til. Det var ikke på hovedgaden, men ude hvor folk boede. Det var her, jeg så husmødre jagte aber med koste. På banegården gyngede aberne i togenes overledninger. De, der var kravlet direkte fra overledningen over i masten, lå grillstegte på jorden neden for masten. De havde stået i vejen for 15 000 Volt enfaset vekselstrøm.
Chitorgarh
Allerede da vi blev vækket i sovevognen klokken 6, holdt vi i Chitorgarh også stavet Chittaurgarh. Efter en kop tør kaffe kørte vi op i byen 6.30. Besigtigelsen var slut 9.45 og så var der morgenmad i toget, der straks kørte videre.
Byen grundlagdes 728 og blev hovedstad i Mewarriget under Jaitra Ratan Singh, 1213 – 53. Han lyder, som om han er sikh? Byen måler 1 x 3 kilometer og dækker altså tre kvadratkilometer med en bymur på 12 kilometer, skønt omkredsen af det opgivne mål kun er 8 kilometer. Klippeknolden med byen er 150 meter høj med lodrette sider, der kun enkelte steder er udbygget med menneskeskabt mur. Der er syv porte alle indrettet, så elefanter ikke kan komme til her. Dels er portene beslået med søm, hvis spidser vender mod elefanterne, dels er portene dobbelte og drejet 180 grader i forhold til makkeren. Vandforsyningen har aldrig været fæstningens problem. Fæstningen erobredes 1303 af Delhisultanatet, men taget tilbage 1313. 1535 erobredes byen igen, og i 1567 erobrede Akbar byen. Indbyggerne havde nok en uindtagelig by, men de havde aldrig mandskab nok til forsvaret. De kæmpede til sidste mand. I 1303 faldt 50 000 mand, i 1535 var det 32 000 mand, og da byen først var overvundet, begik kvinder og børn selvmord for ikke at falde i hænderne på fjenderne. De tændte op i badstuen, men badende ikke. I stedet kastede de sig i ilden. Stormogulen Akbar havde muligvis et lidt større hjerte end herskere normalt har. Han blev så ked af at se de mange faldne og de brændte knogler, som i øvrigt stadig kan findes, at han beordrede byen revet ned. 1615 lykkedes det de lokale at tage byen tilbage fra Shah Jahan, og fra tid til anden genopførtes bygninger i gammel stil.
Udaipur
To gange besøgte vi denne by, også en tidligere hovedstad i et lille rige. I Udaipur har 007 været i filmen Octopus. Vi beså som 007 Søpaladset og Citypaladset. Førstnævnte er i dag et gennemrestaureret hotel beliggende på øen Jag Niwa ude i Picolasøen. Det er bygget som sommerpalads af maharaja Jagat Singh II i 1754. Familien bor stadig bag Citypaladset, men besøget i den ældre, tilgængelig del har ikke efterladt de store indtryk.
Da vi senere kunne gå på egen hånd, var alle enige om, at det nok ikke var klogt at gå alene i de små, skumle gyder. Jeg ville gerne have besøgt gudehandeler. Måske kunne jeg her blive klogere på den tusinder af guders egenskaber og udseende, men andre ville hellere have en lille en, hvad man formentlig ikke kunne finde i denne by? Til sidst var vi nogle der blot gik hjem.
Patan
I nattens løb var vi kørt fra Udaipur over den store flermillionby Ahmedabad og holdt nu nord herfor og sydvest for Udaipur i Meshana, hvor mindst fem metersporbaner mødtes. Der var morgenmad allerede klokken 6.30 for vi skulle med bus, selv om der var bane ikke bare til Patan men også videre frem mod vort besøgsmål. Da banennettet stod for ombygning til bredspor, var banen herude i udkants-Indien måske ikke optimalt vedligeholdt? Måske ville en kørsel have været for ubehagelig på et dårlig justeret spor, måske var vort tog for tungt til spinkle spor herude og/eller måske var pladsforholdene herude ikke tilstrækkelige til vort store tog, der ville have haft ondt ved at løb rundt? Bussen skulle køre os 57 kilometer, og det tog den 1 time og 25 minutter om, så vejen har næppe heller været optimal. Jeg har ingen billeder fra denne tur.
Målet var et soltempel og en såkaldt trappebrønd i omegnen af Patan. Også denne by havde været hovedstad i et Hindukongedømme i 700-tallet. 1024 plyndrede muslimerne byen, og i 1306 erobrede en bror til Chittaurgarhs banemand byen. Der sås under gennemkørselen stadig bymure, jaintempler, hvor 100 stadig skulle være i behold, og gamle træhuse samt væverier for såkaldt folkekunst. Et væveribesøg måtte opgives, da den næstsidste væver lige var død.
Rani-Ki-Vav
En trappebrønd var et udslag af, at vi nu var kommet ud, hvor monsunen mente det alvorligt. Vandet måtte gemmes til tørtiden i store reservoirer, eller der måtte graves dybt ned til grundvandet. En brønd med en spand i en snor forslår ikke, når 100 dromedarer skulle vandes. Gennem århundreder kunne man grave en sti med til vandet, så dyrene selv kunne gå ned og drikke. Som regel var de så utaknemmelige, at de efter drikningen vendte sig og sked i vandet, inden de gik op igen. Dette gjorde landsbyens beboere syge. Jeg ser trappebrønden som en løsning på dette problem.
“Hullet” var rektangulært. Den ene kortside var helliget vandtilførslen, mens de to langsider var helliget gude- og seksuallære, der åbenbart var næsten det samme. Guiden bruget udtrykket: “Hvorfor er vi på jorden?” Soltemplet havde samme koncept, men jeg tror, at vi i nogen grad blev “beskyttet” her.
Soltemplet
Stednavnet angives som Modhera, selv om der var 25 kilometer mellem templet og byen. Templets alder angives til 1000 år, og det var det eneste tempel i Indien for solguden, Surya, der også ses afbilledet som et hunkønsvæsen. Surya er sanskrit for solen. Skupturerne var dog kun 700 år gamle og åbenbart ikke med fra starten?
Ahmedbad
Også her passerede vi mindst tre gange og var nok to gange på besigtigelse. Som følge af ufred i Mellemøsten, var mange turister udeblevet blandt andet amerikanerne. Vi var de første dette år. En dansk gruppe, et par indere og en argentiner. Vi kom derfor i avisen. Vejret var kun 35 grader, men jeg har noteret ubehageligt varmt og fugtigt. Vi så Gandis hus, hvor han havde boet fra 1915 og stadig boede, da han 1930 begyndte at vandre for Indiens selvstændighed. Moskeen besås udefra, men vi var inde i et tekstilmuseum.
Byen havde 2001 ikke mindre end 4,25 millioner indbyggere og var Indiens sjette største. Jeg har åbenbart ikke taget et eneste billede i byen.
Sasan Gir
Der var bane direkte til Sasan Gir fra nord, men vi kørte en stor omvej og kom ind fra syd. Grunden blev angivet til dårligt spor fra nord.
Byen var kendt for sit løvereservat. I Bibelen jagtede David løver i Israel, og perserkongerne ses også i stridvogne på løvejagt. De sidste løver i Forasien var nok endt i de romerske arenaer i selskab med de sidste berberløver. Enkelte løver i Indien overlevede til i dag. Reservatet bestod af en stor naturpark samt otte kvadratkilometer indhegnet område med én løvefamilie på fem medlemmer samt en selvstændig ung løve uden familie. For nylig var løver udefra brudt ind i indhegningen!
Tja, jeg så en løve, men jeg er nok utaknemmelig- den var ikke anderledes end løverne i Givskud. Foruden hjorte så jeg et desmerdyr og masser af væverfugle. I reservatet boede indfødte, men mange af den var bange for at arbejde efter mørkets frembrud og endog at gå hjem eller cykle i skumringstiden. Det var nu ikke tigrene, de frygtede, men leoparder særdeles den helt sorte udgave af dem, panteren, som man aldrig vidste, hvor man havde, før den sad på nakken af en. Det sagde de indfødte i hvert fald.
Diu
Vi er nu nede ved kysten ved Det arabiske Hav for enden af en halvø syd for Ahmedabad og nordvest for Mumbai. Her var i mange år en portugisisk koloni. Inderne prøvede også at sælge en badeferie til os, men sandet var for varmt til både at ligge i og gå i.
Palitana
Nord for Diu, men via en 270 graders omkørsel kom vi i løbet af natten til Palitana, der også kortvarigt havde været hovedstad i et lille kongerige. Her skulle vi besøge 863 templer for jainguderne beliggende på bjerget Shatrunjaya. Oprindelig stammede komplekset fra kort efter år 0, men under muslimernes første felttog i 700- og 800-årene ødelagdes hele komplekset. Omkring år 1000 var muslimerne smidt på porten og komplekset genopbyggedes her som andre steder efter de gamle tegninger. Templerne lå 600 meter over byen, og der var en 3,5 kilometer lang sti derop indeholdende 3950 trin. De indiske jernbaner havde bestilt bærere til alle og påbudt os at benytte dem. Hvis vil ville have lidt motion, kunne vi gå lidt på vejen op, men ikke på vejen ned. Jeg gik lidt over halvdelen af turen op, men fulgte rådet på nedturen. Selv om jernbanen havde betalt, prøvede bærerne alligevel at bilde os ind, at vi skulle betale dem. Det blev dog kun til drikkepenge og en fototilladelse, men det var såmænd også rigelig dyrt.
Ranakpur
Nord for Udaipur var der ret tørt og øde. Der lå herude i Aravallibjergene et stort jaintempel, som kun kunne nås med bus. Turen gik gennem et tigerreservat, men vi så ikke skyggen af vilde dyr, skønt vor frokostpause blev holdt ude på bænke og ved borde lige i junglekanten.
Der var dog vilde dyr her. Tidligt om morgenen havde toget gjort ophold i et pas i Aravalli-foldekæden, som vi allerede stiftede bekendtskab med i Neemrana. Banen over passet var enkeltsporet, men stationen i passet havde signaler og krydsningsmulighed. Der var bare ikke strøm her, så man måtte sætte olielamper i signalerne om natten. Da man efterhånden var oppe på et for stort forbrug af engangslygtetændere, som tigrene forvekslede med mad, lukkedes banen i mørketiden, hvor signalerne uden lamper ikke kunne se. Stationsforstanderen viste os ved stationens vandtank friske spor af en tiger, der var kommet forbi samme nat måske blot få timer tidligere for at drikke.
Jaipur
Byen ligger syd for Delhi og sydvest for Agra. Som Udaipur har byen en sø med et Søpalads samt et Citypalads. Desuden ligger der så i byens udkant endnu et palads, der består af mindst fem mere eller mindre sammenbyggede forter fra 1200-tallet. Hertil kan man vælge elefanttransport, men da min datter var der, var driften indstillet. En elefant for opadgående havde mødt en uven for nedadgående. Resolut havde den ene elefant skubbet den anden med læs af turister på ryggen ud over bjergsiden! Vi fik trods alt tilbud om elefanttransport og tog imod opad. På vejen ned valgte vi jeeps, idet vi kørte en omvej og beså ruiner af omgivende, opgivne byer, idet Jaipur er flyttet flere gange.
Byen havde i 1853 besøg af den britiske kejser eller rettere kejserindens gemal, prins Albert. I den anledning beordrede maharajaen byen kalket pink, der var velkomstfarve i Indien. Det er de officielle bygninger stadig, for påbuddet er aldrig ophævet.
Jaipur er sejrens by. Jai = sejr og pur = by på hindi. Byen er gammel, men det lykkedes omkring 1700 de lokal marajaer at vriste byen fra Aurangzeb. Maharaja Jai (sejr) Singh (løve) II, 1699 – 1749 interesserede sig for Ptolemæus og Euklid, Han indrettede desuden et observatorium både her og i Delhi, Agra og Varanasi med Ulug Beks observatorium i Samarkand som forbillede. Ulug Bek, 1394 – 1449 var efterkommer efter Timur Lenk (Tamarlan) i Samarkand, vel verdens største morder i Usbekistan.
New Delhi (og Old Delhi)
Som nævnt passerede vi Delhi fire gange, og de tre gange var vi på besigtigelse, og to gange overnattede vi i byen mellem to arrangementer. De andre gange overnattede vi i toget.
Som navnet antyder, var der både et Ny Delhi og et Gammelt Delhi. På stedet har der nemlig været bebyggelser i flere tusinde år, og der kunne remses en halv snes tidligere Delhi’er op. Vi så lidt af Old Delhi 1, 7 og 8. Vi var også i Det røde Fort og i Fredagsmoskeen, men da vi havde været i Agra, og pendanterne i Agra var flottere, fandt jeg ikke grund til at løse fotobillet i Delhi. Da pengemagerne så ville deponere min fototaske, slog jeg hælene i. Den hopper jeg ikke på. Måske var de ærlige, men jeg ville ikke løbe risikoen. Hvad det endte med, husker jeg ikke. Jeg mener, jeg beholdt min fototaske og var inde, men fornøjelse var ødelagt. Det hedder hos os: “Skik følge eller land fly!” Det burde gælde begge veje, og jeg var parat til at fly for min mistillid. Hvem var det, der ikke stolede på hvem? Var min lukkede fototaske ikke garanti nok for, at jeg ikke ville fotografere her?
En af dagene var på egen hånd. Min datter havde givet mig en opgave i en smykkeforretning, og jeg havde et hængeparti fra gammel tid fra Pakistan i en gudeforretning samt nogle besigtigelser i Old Delhi. Jeg bestilte derfor en taxa og tilbød medkørsel uden beregning, dog til mine besøgsmål. Ingen tog imod. Mange deltagere slappede af på hotellet ved poolen. Vi kørte klokken 10, og vi var i byen 10.30. Var vi kørt klokken 8, sagde taxachaufføren, havde vi også været i byen 10.30! Min chauffør var ret kvik til at finde p-pladser, og hvor der ingen var, satte han mig af og oplyste, at når jeg havde set, hvad jeg var kommet efter, skulle jeg springe på taxaen igen, når han kom forbi. Han kørte nemlig rundt om karreen, imens jeg så. Da vi var fremme ved gudeforretningerne, holdt han ved et værtshus i nabolaget, hvor jeg så kunne hente ham, når jeg var færdig.
En sidste ting gjorde indtryk. Jeg bad på vejen hjem og et stop et sted, hvor jeg kunne købe bananer og vand. Det var rigeligt for mig at leve af. Om aftenen fik vi et overdådigt måltid, så jeg fandt ingen grund til at sætte mig ind og spise for mere end 100 kroner eller hjemsøge nogle af de amerikanske underlødige affodringssteder. Jeg tror min chauffør kørte en lille omvej, og i en rendesten sad en gammel, tandløs morlille og solgte vand og bananer. Jeg bad om tre bananer og en flaske vand. Det ville være blevet 2,50 kr. Jeg havde imidlertid kun, hvad der svarede til 5 kr. Chaufføren spurgte, om det var i orden, så jeg betale dobbelt pris. De ekstra 2,50 kr kunne være for det smil, jeg fik. Man kan godt smile op til begge ører uden tænder. Jeg tror også chaufføren følte, at han havde gjort dagens gode gerning? Vandet var ok. Flere deltagere købte vand for billigt og opdagede, at de havde fået kloakvand på genbrugsflasker! Mange skar derefter hul i de tomme flasker, så flaskesamlerne ikke kun hente og genbruge dem.
Hvad jeg lavede resten af dagen, husker jeg ikke, men jeg har nok spist, sovet og gået lidt i haven inden middagen. Jeg mener, jeg indbefattet rigelige drikkepenge betalte ca. 60 kroner for turen.
Varanasi
Et nattog bragte os frem til den hellige by, der tidlige i Vesten kaldtes Benares. Her løb den hellige flod, Ganges nord/syd, så morgensolen kunne skinne på vestbredden, hvor byen lå. Døde man her og blev kremeret her på bredden af Ganges, skulle man kunne undgå genfødsel, et mål for alle hinduer og buddhister i øvrigt også.
Jeg har hørt om bekendtes bekendte, der havde fået et sådant kulturchok i Varanasi, så de simpelthen havde forladt byen og var rejst hjem. Den historie har jeg for resten også hørt fra besøgende på badeferie i Goa. Hvad der her kan chokkere, ved jeg ikke, men jeg var selv berørt i Varanasi. Da vi her også havde en dag på egen hånd, tog jeg ikke ind til centrum. Jeg skulle ikke mere ind og gå i menneskemylderet og samtidig passe på ikke at falde i en åben kloak eller glide i en rotte og ikke blive bestjålet. Rotterne løb gladeligt mellem benene på mig i visse kvarterer. Kriminaliteten sagdes at være større her end i Delhi for eksempel.
Jeg har ikke mange billeder fra byen. Det var ikke til at komme på fotoafstand af templer og de kremerede ønskede ikke at blive fotograferede.
På min egen tur fandt jeg ud af, at hvert eneste sted en Gangesbiflod løb syd/nord kunne man indrette et Ghat, en kremeringsplads, og man gjorde det. Floden, jeg så, hed Varuna.
I Sarnat stod også ruiner af et buddhistkloster sammen med flere stupaer og en kopi af Asokas løver fra 272 før vor tidsregning. De ses på pengesedlerne.
Darjeeling
Et nyt nattog skulle bringe os frem til Daljeeling nord for Kolkata mellem Himalaya og Bangladesh. Indien er her ned til 10 kilometer bred. Om natten kørte vi stærkt, men op ad formiddagen langsommere og langsommere. Til sidst holdt vi, og efter nogen tid kom der boder på perronen, men rejselederen sagde, at så længe de indfødte tøjrede boderne til træerne, var der ingen problemer. De kom først, hvis boderne blev tøjret til skinnerne og til toget.
Efter en stund listede vi af sted igen. Sporet var undermineret af Ganges. Vi mistede en hel dag her, men fik så andre oplevelser i stedet. Underligt at vandet er så ulige fordelt. Nogle steder er der 60 meter til grundvandet og vand tilførtes i tankvogne i bloktog, mens der andre steder var oversvømmelser.
Vi måtte havde fat i en bus for at komme til Darjeeling, for det sidste tog til Darjeeling var forlængst kørt. Det var mørkt, da vi beså en remise midt på banen.
I Darjeeling skulle vi blot bese den lille tofods bane, der i dag er Verdenskulturarv. Der faldt dog lidt andet af også. Jernbanefotoene findes i jernbanedelen, mens der her stort set kun ses andre kulturfotos.
Fra Darjeeling fløj vi tilbage til Delhi På vej til lufthaven blev vi udsat for et landevejsrøveri ved højlys dag. Bussen måtte støtte en hindufest, men fik så også udstedt kvittering, Gad vide hvad der var sket, hvis vi havde nægtet. Folkene ved landevejsspærringen så ret militante ud, og vi havde uden tvivl misset flyet, hvis vi havde været vanskelige.
Det var vel næppe en billig tur, men heller ikke ekstrem dyr, og jeg følte, at der var fuld valuta for pengene. Desværre kan togturen ikke lade sig gøre mere. Man kan ikke køre med metersportog mellem Delhi og Det arabiske hav. Måske der nu kører et tilsvarende tog på bredsporbanen?
Den raske krig i Afghanistan forsinkede hjemturen med det meste af en dag. Min togbillet hjem havde dato, og jeg nåede faktisk kun til Fredericia, så det sidste stykke til Kolding var på en udløbet billet. Lise havde også opgivet at vente og var kørt hjem igen, så det sidste stykke kostede også en taxa til nattakst. Det var før luftfarten hæftede for forsinkelser, men de ville vel også have henvist til krigssituationen og holdt på erstatningen.
Om den nedenfor omtalte fredsstele kan der læses mere her.
Bent Hansen 12. september 2013. Alle fotos fra 2001. Stærkt udvidet 8. marts 2018.