Selv om mange afsnit om jernbaner i Hamborg blot skøjter hen over emnet, fylder indlægget alligevel så meget, at jeg ser mig nødsaget til at dele det i fem dele:
Tyskland. Hamborg. Jernbaner I. Statsbaner, privatbaner og museumsbaner
Tyskland. Hamborg. Jernbaner II. Industribaner 1. del
Tyskland. Hamborg. Jernbaner III. Industribaner 2. del
Tyskland. Hamborg. Jernbaner IV. Industribaner 3. del
Tyskland. Hamborg. Jernbaner V. Industribaner smalsporede
Industribaner
Indledning
Hamborg har industribaner i lange baner. Langt de fleste er knyttet til havnen. Derfor et par ord om denne, hvis du skulle få lyst til en tur til havnens industribaner.
Havnen var før GPS’en alle lastbilchaufførers skræk. Man er nødt til at have en bil, og man bør have en GPS eller et godt kort. Jeg brugte i sin tid Reise- und Verkehrsverlags Hamburger Strassen + Verkehrsatlas 1987-88.
Der kører på havnen enkelte buslinier, men kun morgen og aften ligesom enkelte kanalruter sejler i myldretiden. Mange steder er der ikke fortov, og enkelte steder (broer) må man slet ikke gå! De fleste veje er blinde, men man kan som regel vende en personbil. Netop en blind vej uden vendemulighed er lastbilchaufførens skræk.
Jeg taler i teksten om madpakke, for alle firmaer på havnen har kantine, så der er ikke pølsevogne på havnen.
Der er i den grad mangel på p-pladser. Firmaerne har bomme for deres personalepladser, og et sted i Waltershof var der en søndag formiddag parkeringsautomater, der ville have penge. Kantstene er ofte så høje, at jeg ikke kan få min bil op over dem. Parkering på lastbilernes vendepladser er forbudt og også ilde set. Med hiv og sving er det alligevel altid lykkedes mig at parkere og komme ud at se lokomotiver.
Omkring 1980 var firmaerne endnu bange på terrorister, der dengang var lokale militante venstreorienterede. Herefter kom en tolerant periode, men nu er der formentlig igen vanskeligheder for en fyr med et fotoapparat, idet terrorisme igen er populært. Du kan også blive antaget for at være miljøvenlig, hvilket absolut ikke fremmer din sag.
To gange har jeg været uheldig at være i Hamborg efter et politisk mord blandt andet på en arbejdsgiverformand. Selv om mordet skete i Berlin, blev min bil alligevel angrebet af en styrke i helikopter. Jeg havde stillet den ved den nedlagte landsby Altenwerder, mens jeg kiggede på Hansaports lokomotiver. Jeg gik bag et dige, så politiet kunne ikke se mig. De fløj nu igen efter deres inspektion. Anden gang var jeg til stede og måtte forklare mig.
For at se Shells damplokomotiv måtte jeg ind i Frihavnen. Det gik næsten altid galt i Waltershof, men sjældent andre steder. En gang forlangte tolderne mine medbragte sodavand åbnede, så de kunne snuse til indholdet. En anden gang havde jeg lånt min fars bil, da min hustru skulle bruge vores. Tolderne efterprøvede min forklaring ved at føre længere telefonsamtaler formentlig med motorkontoret i Fredericia, hvor bilen hørte hjemme. Siden medbringer jeg altid registreringsattest. Egentlig betryggende, hvis nu det var min bil, og den var stjålet.
De fleste gange er det dog gået glat. Er et givet lokomotiv ikke ude det ene år, er det nok ude næste eller næste år.
Jeg har boet privat og på hotel: Nær City Nord, i Innenstadt, i Harburg, i Finkenwerder og i Wilhelmsburg. Sidstnævnte lå bedst for lokomotiverne! I centrum blev det hurtig håbløst at komme af med bilen, så det opgav jeg efter få år. Om morgenen tog det også alt for lang tid at nå havnen.
Og så til banerne i de enkelte bydele.
BAHRENFELD
Hele vejen langs banen mellem Hamborg-Altona og Bahrenfeld på linjen til Blankenese og Wedel lå der rangerspor på begge sider af banen. Talrige virksomheder havde her normalsporet sidespor, men nogle af dem havde af en eller anden grund en smalporforbindelse på 1000 mm spor med rollbocke trukket de sidste år før lukningen af vejkøretøjer.
I Bahrenfeld lå der syd for banen et større industriområde, hvor en virksomhed havde eget lokomotiv.
Union Deutsche Lebensmittelwerk GmbH.
På sydsiden af Bahrenfeld S-stationen lå Union Deutsche Lebensmittelwerk GmbH. i daglig tale blot Margarineunion. Rangersporet fra Altona endte i en lille rist, hvor man kunne sætte nogle godsvogne og løbe om og hjemføre et andet træk tilbage til rangerbanegården i Altona. Vognene på risten hentedes og bragtes til Margarineunionen af firmaets privatlokomotiv, der i min tid var en Moyse. Desuden havde man en Deutz i reserve, men den så jeg ikke, trods det, at jeg med beskyttelseshjelm og fuldt udstyr var inde på fabrikken. Et fyrløst damplokomotiv var dog allerede dengang overgivet til en veteranbane. Foruden Margarineunionen servicerede sporet tidligere flere andre kunder. Sporet endte helt nede ved Behringsstrasse, hvor sygehuset i Altona ligger. Sporet førte på sin egen bro over Friedensallé parallelt med S-banen.
BILLBROOK
I det østlige Hamborg ved banen til Berlin ligger flere industriområder med spor og firmaer med egne lokomotiver. I Hamborg I om Stats- og privatbanerne var AKN-depotet i Grusonstrasse omtalt, og det nævntes, at AKN rangerede i industriområdet. Selv om jeg kørte lidt rundt i området og også så et og andet, fik jeg aldrig fotograferet noget. På anden vis er der alliegvel tilgået mig billeder fra området.
HEW Tiefstack
Nær S-banestationen Tiefstack, der også var S-banestation for besøg ved AKN i Grusonstrasse, lå et et stort kraftværk tilhørende HEW, Hamburger Elektricitätswerke med et damplokomotiv, der luftedes tre gange om året. Godt nok kun et dampakkumulatorlokomotiv, men jeg havde aldrig held med mig og se det. Ville jeg se damp, tog jeg til Shell.
Raab Karcher GmbH
Salzgitter Stahlhandel GmbH
Firmaet besad en to-vejes. Muligvis har jeg set den.
Carl Spaeter GmbH
Firmaet besad en to-vejes, som jeg muligvis også har set, og hvis ikke, så har jeg set nogle andre, som ikke er registreret i mig kendte kilder.
FINKENWERDER
Bydelen Finkenwerder ligger syd for Elben og vest for Köhlbrand, der har erstattet den gamle Süderelbe. Bydelen er en gammel fiskerby beskyttet af diger. Nøjagtig hvor grænsen mellem Waltershof og Finkenwerder ligger, ved jeg ikke. I dag er bydelen sikkert mest kendt for Airbusfabrikken, der dominerer den vestlige del af byen.
Deutsche Airbus
tidligere
MBB, Messerschmidt, Blöhm & Belkow
Fabrikken ligger vestligst i Finkenwerder på et område mellem Köhlfleet og den gamle (oprindelige) Süderelbe. Området hedder i dag Mühlenberger Loch, hvor megen fiskyngel vokser op. Ikke desto mindre æder Airbus sig langsomt, men sikkert ind i området, da fabrikken har vokset sig enorm. Der er egen lufthavn og havn, men jernbanetrafik er ikke noget firmaet går meget op i. Til gengæld nåede fabrikkens lastbiler at ryste husene i Finkenwerder fra hinanden, inden der blev bygget en omfartsvej. Vej og huse står på diget, der ligger på blød marskbund, som gynger, hver gang et tungt køretøj passerer. Enkelt huse blev helt ubrugelige!
Eurokai KGaA
HAMMERBROOK
Med S-banen mod Harburg passerer man HHLA Fruchtterminal, men ikke med fjerntogene mod Harburg. Jeg har flere gange set terminalens to små lokomotiver, men aldrig været der.
HARBURG
Syd for Elben ligger den stor bydel Harburg med egen havn ved Süderelbe med adskillige sidespor til firmaer med egne lokomotiver. Havneområdet var let at finde rundt i. Havnebassinerne, Seehafen 1 – 4 lå vinkelret på Süderelbe, og i de mellemliggende områder lå 1. og 2. Havnegade. 3. Havnegade havde Shell opkøbt og spærret af. Senere blev gaden vest for 4. Sehafen, Moorburger Strasse også lukket og overbygget. Gaden førte ellers gennem Essos raffinaderi.
Vest for Harburg, men stadig i Elbengene lå Bostelbek. Her holdt Daimler-Benz (Mercedes) og Beiersdorf (Nivea) til. Her var nu ikke noget at se.
Deutsche Shell, Harburg
Shell havde sin tredje afdeling i Harburg lige syd for rafinaderiet på Hohe Schaar.
Esso AG, Rafinerie
I 1986 stod lokomotiverne til salg, mens DB rangerede. 1987 var værket sat til salg. Man betingede sig, at værket ikke måtte videreføres, men det blev det nu alligevel af et andet amerikansk firma.
Hobum Nielsena GmbH
Firmanavnet står for Harburger Oelwerke Brinckmann & Mergell. Der var tale om et planteolieværk, der imidlertid lukkede kort efter mit besøg.
Knapp
Hvor dette firma holdt til, vides ikke bortset fra, at det var i Harburg.
Midgard Deutsche Seeverkehrs-AG
F. THÖRLS
Firmaet havde undertitlen Vereinigte Harburger Oelfabriken og var også et planteolieværk. Også dette lukkede, mens jeg stod og så på lokomotiverne!
NEUHOF
Neuhof er en bydel i Hamburg, og den ligger lige på grænsen mellem Steinwerder og Wilhelmsburg.
The Burmah Deutschland GmbH
Firmaet fremstillede formentlig motorolie og smøreolie? På de fleste jernbanevogne stod der Vedol, men der var også VTG-vogne og vogne mærket med andre olieselskabers navne.
Colas Bauchemie GmbH
Her er tale om et firma i asfaltbranchen med eget lokomotiv i form af en gaffeltruck, der kørte op på en speciel vogn, hvorefter gaffeltruckens drivende hjul også trak jernbanehjulene – formentlig ved simpel friktion. For at opnå en rimelig adhæssionsvægt og dermed trækkraft har køretøjet kunne køre ind under jernbanevognen og løfte denne lidt og derved overføre lidt af vognens vægt til sig selv.
Hansamatex
senere
van Ommern
førte også navnet
Vopak
Firmaet var et oliefirma, og det lå lige nord for Rethebroen. Selv om man kunne se både læsseanlæg og remise, viste lokomotiverne sig sjældent i eller uden for porten. Endvidere var firmaet et af de, der mente, at de kunne forbyde folk at fotografere udefra ind i anlægget. Kort sagt, de var vanskelige. Da firmaet skiftede navn, viste lokomotiverne sig oftere udenfor.
Neuhof Hafen Gesellschaft
Firmaet var et selskab, der tog sig af rangering for flere firmaer. Lokomotiverne holder på en Planteoliemølle, hvis navn jeg ikke kender, men den var nabo til Öelmühle Hamburg. Her sås en dag to lokomotiver, men normalt holdt de ufotograferbare inde på værket.
ÖelMühle Hamburg AG
Firmaet er et planteolieværk, der er beliggende lige neden under Köhlbrandbroen. Til tider var der masser af vogne og til tider ingen. Værket var svært tilgængeligt. Oe står også for Ö. Öe er derfor dobbelt konfekt eller en skrivefejl.
Oelwerke Julius Schindler
senere
BP Oiltech
senere
J. Schindler Oel
Værket var ensrettet, idet vogne blev taget ind i syd og afleveret i nord. Der var ikke adgang, så det var om at være der, når vogne hentedes ind eller lukkedes ud igen.
RELLINGEN
Denne by ligger uden for delstaten Hamburg, men formentlig dækket af storhamborgs trafiksamarbejde. Rellingen ligger på banen mellem Hamborg og Elmshorn lige før Tornesch, der er omtalt i indlæg I.
Teppischdomäne Rellingen
Her stod en årrække et legepladslokomotiv.
STEINWERDER
Grasbrook er et geografisk navn på to af de mange øer i elbdeltaet syd for Hamburg, Grosse und Kleine Grasbrook. Officielt hedder bydelen Steinwerder, selv om begge øerne har egne postnumre. Her ligger blandt andet en afdeling af Shell, hvor der fremstilles smøreolie og en afdeling af Texaco, begge med egne lokomotiver. Shell var jeg glad for i mange år. Her kunne man parkere, og her var der dagligt damplokomotiv, omend det “kun” var et fyrløst forkortet Fl. Ofte forlagde jeg min middagspause her og spiste min madpakke, mens jeg ventede på, at lokomotivet stak næsen udenfor. Varede det længere, tog jeg en på øjet der, men vågnede formentlig altid i rette tid. Underbevidstheden sov næppe?
Deutsche Shell AG, Werk Grasbrook
Værket er et smøreolieværk, hvor der er spor ind i to afdelinger, et råvarespor nordligst og et færdigvarespor sydligst. Skulle lokomotivet fra den ene afdeling til den anden, skulle det ud på offentlig vej. Et par gange er det dog lykkedes at få en besøgstilladelse og komme inden for hegnet.
Deutsche Texaco AG, Werk Grasbrook
Da værket er nabo til Shell, er adressen Hamburg-Steinwerder. Gaden hedder Wortdamm. Her kom jeg ikke så ofte, for indsigtsforholdene var ikke gode. Bedst var det fra en bro, men det krævede lang gåtur fra en p-lads, hvis der ellers var nogen ledige. Værket havde i starten også fyrløst lokomotiv, men det så jeg aldrig.
Deutsche Waselinwerke
Værket hed sådan, da jeg tog billederne. Formentlig hedder det i dag noget andet eller er lukket. Hvem ved? De lå lige over for Shell på Grasbrok. DB rangerede for værket.
Hamburger Hafenbahn
Havnens mange spor udbygges og vedligeholdes af Havnebanen selv. Den lader dog til gengæld DB og private kørselsentreprenører om at rangere på havnen. Typisk er en havnebanegård opdelt i to riste, en DB-ejet og en havnebaneejet. På en lille ø syd for Grasbrook holder Havnebanen til. Dennes lokomotiver er allerede vist i Tyske Havnebaner. Der er derfor her ingen billeder fra denne destination.
Norderwerft Waggonbau
Firmaet er kun besøgt én gang, formentlig fordi det blev lukket kort efter? Da befandt sig Lok 2, Rhurtaler 2989/1952 på stedet. Siden har jeg set dette aldrende lokomotiv formentlig i Schönberg Strand ved veteranbanen Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn VVM, Aumühle bei Hamburg.
Reiherstieg Holzlager AG
Firmaet lå på Ellerholz i Steinwerder, men nærmere data haves ikke. Firmaet havde ikke nogen stor udveksling af vogne med DB, men der kom da en tømmervogn i ny og næ. Da firmaet kun kunne nås via en “Deutschlandskurve,” Som DB ikke kunne passere, bibeholdt firmaet sit lokomotiv, der kunne passere kurven. Kurven havde en meget lille radius, og skinnen med mindst radius var forsynet med en kraftig tvangsskinne, der holdt hjul og flange på plads. Skinnen med den største radius havde et bredt og fladt skinnehoved, hvor hjulflangen kørte. Lokomotivets bremse var defekt, så da det nogle gange var løbet gennem bagvæggen i den alt for lille remise, udvidede man remisen med en udbygning, så landingspladsen blev større, så den erfarne lokomotivfører nu kunne løbe farten af lokomotivet på den til rådighed værende plads! Det solgtes kort efter besøget og efter flere ejere endte det som denkmal.
Indlægget fortsættes i Tyskland. Hamborg. Jernbaner III. Industribaner 2. del.
Pingback: Tyskland. Hamborg. Jernbaner III. Industribaner 2. del | Bents bane
Pingback: Tyskland. Hamborg. Jernbaner V. Industribaner smalsporede | Bents bane
Pingback: Tyskland. Hamborg. Jernbaner IV. Industribaner 3. del | Bents bane