Heller ikke angående Tjekkiets jernbaner påberåber dette indlæg sig andet end at være resultatet af nogle få besøg på banegårde i Prag. I Karlsbad så jeg slet ikke tog. Det var der ikke tid til.
Ugen i Prag gav mig lejlighed til at se på tog, mens min hustru gik i butikker sammen med sin søster, som hun tilfældigvis havde mødt dernede. Foruden under besøget i Prag-Smichov fotograferede jeg på Hlavni Nádraží, hovedbanegården der også kaldes Wilsonova opkaldt den amerikanske præsident Wilson, der stod bag Folkeforbundet, FNs forløber. Banegården er bygget i 1871, men ved mit besøg var den under ombygning og var det mere end ti år fremefter. I nærheden lå en mindre banegård, hvor fotoforholdene var bedre. Det var Masarykovo Nádraží opkaldt efter en tidligere præsident. Banegården forekom lokal, men havde formentlig tidligere være hovedbanegård.
Jeg har faktisk ikke besøgt et jernbaneselskab med så mange forskellige typer lokomotiver. Der var ikke noget net dengang, så typerne er ikke tjekket for data. Škoda har bygget lokomotiver, men materiellet fra ČKD var letkendeligt, og ofte så man deres karakteristiske fabriksplade, der sjældent var svær at finde, hvis den var i behold. En tjekke, der vidste, at jeg hed Hansen, fortalte mig, at Skoda var et lige så almindeligt efternavn i Tjekkiet, som Hansen er i Danmark. En kvinde, jeg talte en del med, hed Draha, hvilket også stod med en del lokomotiver. Jeg fik aldrig spurgt om sammenhængen.
ČKD er grundlagt allerede i Østrig-Ungarsk tid og hed efter dette riges tradition Første bøhmisk-mæhriske Lokomotivfabrik. I mellemkrigtiden gik fabrikken sammen med et par andre fabrikker, hvis navne indgik i betegnelsen ČKD, Českomoravská-Kolben-Daněk. Under Det tredje Rige bibeholdtes navnet, og nu byggede fabrikken O&K-lignende lokomotiver blandt andet til det tyske motorvejsbyggeri og senere til den tyske hærs fæstninganlæg. En del lokomotiver kom til Danmark under krigen. Et af dem er bemærkelsesværdigt som hidtil eneste kendte danske industribanesmalsporlokomotiv ved at have haft rundglider. Både Škoda og ČKD var større koncerner med mange jern i ilden. Foruden lokomotiver byggedes der turbiner, biler, sporvogne, fly og meget andet. ČKDs sporvognssektion hedder Tatra, den fungerer stadig, men lokomotivproduktionen for længst er ophørt.
Med Sovjetunionens sammenbrud revnede også forbundsstaten Tjekkoslovakiet, der deltes i Tjekkiet og Slovakiet. Tjekkiet forblev dog en forbundsstat af Bøhmen og Mæhren samt et mindre område i nordøst med et polsk befolkningsislæt.
De tjekkiske jernbaner havde ikke helt afsluttet ommærkningen af materiellet. Noget skulle muligvis også omlittreres og omnummereres? Jeg har gengivet materiellet data, som de fremtrådte i fotoøjeblikket. Noget var mærket CSD for De tjekkoslovakiske Statsbaner og noget var omdøbt og mærket CD for de tjekkiske Statsbaner.
Banerne havde været forsømt i kommunismens sidste år. Før Anden Verdenskrig kørte eksprestoget til Nachod på tre timer. I dag bruger det én time mere end før krigen og end busforbindelsen!
Damplokomotiver
Elektriske lokomotiver
Diesellokomotiver
Motortogssæt og skinnebusser
Industribaner normalspor
Sporveje
Industribaner smalspor
Det var så det. Mit arkiv rummer lige så mange fotos endnu, dels af damplokomotiver i ordinær drift, dels af museumsmaskiner, el- og dieselmaskiner samt smalsporbaner, men alle billederne er tilbyttede. En del af dem har jeg godt kunnet bruge, men jeg har valgt at stoppe her. Det er jeg dog ved at ændre på, så i den kommende tid vil siden være under udvidelse.
Det tjekkiske Jernbanemuseum i Luzna
Museet ligger i det centrale Bøhmen.
Linz – Budweis
Linz ligger i Østrig ved Donau, og Budweis kendt fra både tjekkisk og amerikansk øl, ligger Tjekkiet ved floden Vlatva. Byen hedder på tjekkisk Budejovise. Jeg foretrækker mod min principper med det østrigske navn. Banen er en af Europas ældste. Kun England og Frankrig har dem ældre. Banen førte videre fra Linz til Gmunden i østrigske Salzkammergut for at tilgodese salttransporterne der. Ifølge andre kilder dannede banen forbindelse mellem Elben og dens biflod, Moldau, tjekkisk Labe og Vlatva og Donau, idet alle nævnte floder var sejlbare. Banen åbnedes som hestebane etapevis i perioden 1827 – 31. Sporvidden var 3½ østrigsk fod eller 1106 mm. Da dele af banen ikke kunne benyttes af damplokomotiver, lukkes den igen 1872, idet der nu var anlagt omgående normalsporede, dampdrevne baner i området.
Bent Hansen 2015, 2018, 2020 og opdateret 2023.