Anlæg af Bogødæmningen

Lige før verdenskrigens udbrud arbejdedes med en forbedring af trafikforbindelserne til øen Møen. Arbejdet omfattede anlæg af en bro til Møen fra Sjælland til afløsning af færgerne fra Kalvehave til Koster og Stege. Desuden sattes Møen med en dæmning i forbindelse med Bogø, hvortil der var færge fra Stubbekøbing på Falster. Tidligere havde der været en direkte færge over Grønsund, hvor der var kortere, men mere strømfuldt. Senere blev dæmningsanlægget udvidet med en dæmning fra Bogø til Farø, som via Farøbroerne var forbundet med både Sjælland og Falster.

Bogødæmningen blev anlagt 1940 – 42, indviet 1943, og entreprenøren var N. C. Monberg.

Også her anvendte 785 mm tipvognsspor til udkørsel af dæmningen. Der kendes kun ét lokomotiv fra anlægget:
Henschel 17819/1921.
Fotoet findes i BHs arkiv, men stammer oprindeligt fra HJs samling.

Både mit elektroniske og mit papirarkiv omfatter yderligere materialer om anlægget.

Også ved anlægget af Møenbroen 1940 – 41 anvendtes damplokomotiv til udkørsel af dæmninger. Herfra kendes Carl Nielsens nr. 6 og den lejede Carl Jensen nr. 5, men den historie får vente.

Bent Hansen 3. november 2013.

Henschel 17819/1921.

Henschel 17819/1921.

 

Henschel 17819/1921.

Henschel 17819/1921.

 

Henschel 17819/1921.

Henschel 17819/1921.

 

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner og tagget . Bogmærk permalinket.