Serien om de tyske baner, der begyndte med Sild og fortsatte med Niebüll og Flensborg fortsætter her med Slesvig og omegn.
STATSBANER
Slesvig er en lille by, skønt den engang var Danmarks største, men da lå den et andet sted, nemlig i Hedeby tysk Heithabu. Det nyanlagte Slesvig i bunden af fjorden kaldet Slien fik med tiden i den grad lov til at brede sig langs indfaldsvejene, så den virker stor. Slesvig fik, da Den sydslesvigske Jernbane blev anlagt sin station for enden af en lille sidebane fra Klosterkro på hvovedlinjen Rendsborg – Flensborg. Dette princip fulgtes i både Aabenraa og Haderslev. Slesvig fik hurtigt ny banegård i 1869 ude ved hovedbanen i bydelen Frederiksberg Friedrichsberg lidt nord for Klosterkro. mens sidebanen beholdtes og stationen, der oprindelig lå ved Gottorp flyttedes siden længere ind mod centrum til Domkirken og blev til privatbanestation kaldet Bystationen eller på tysk Altstadt.
SLESVIG AMTSBANER
Det korrekte navn var Verkehrsbetriebe des Kreises Schleswig-Flensburg, VKSF. Før Slesvig og Flensborg amter blev slået sammen, hed amtsbanen Verkehrsbetriebe des Kreises Schleswig, VPS.
Amtsbaner, på tysk Kredsbanerne startede som fire private baner med tre strækninger. Disse sluttedes imidlertid sammen 1934, idet Værnemagten senere overtog de stykker med militær interesse på Frederiksstadlinjen. Til gengæld kørte Amtsbanerne på banen mellem Statsbanegården og Bystationen inde ved Domkirken
Banerne var normalsporede. Længden var 109 kilometer. Lenz stod bag driften. Den første strækning åbnedes 1883 de øvrige omkring århundredeskiftet. Nedlæggelsen skete i etaper efter Anden Verdenskrig.
De tre linjer var:
Slesvig – Sønder Brarup – Kappel. Sønder Brarup lå på Flensborg – Kiel Banen. I Kappel var der metersporforbindelse til både Eckernförde og Flensborg. Oprindelig var strækningen to selskaber. Sønder Brarup hedder på tysk Süderbrarup. Kappel hedder på tysk Kappeln
Slesvig – Satrup, hvor Satrup havde to meterspor baner til Flensborg.
Slesvig – Frederiksstad, der allerede i min tid var afkortet til Kropp. Her var et sidespor til et ammunitionsdepot, og i Jagel var der en stor flyvebase. Frederiksstads Amtsbanegård lå hinsides Trenefloden, og der kom aldrig forbindelse til Statsbanen. Det var der dog i Norderstapel, hvor Rendsborg – Husumlinjen krydsedes.
Hvis du undrer dig over, at Kropp og Jagel ikke har dansk navn, er det fordi vi nu er syd for Dannevirke og syd for området med oprindelige danske stedsnavne.
Satruplinjen lukkedes 1965. Det sidste stykke af Frederikstadlinjen til Kropp blev opgivet 1984. Slesvig – Sønder Brarup lukkedes 1980, idet sporet dog blev liggende til kørsler til Kappel, idet DB overtog kørslen Sønder Brarup – Kappel 1981. Her var en stor kunde i Nestlé. Denne kørsel ophørte dog 2001. Også Veteranbanen har helt usædvanlig kørt denne godstrafik.
På stykket Sønder Brarup – Kappel har af skiftende selskaber været kørt veterantog siden 1979 af det i 1973 etablerede Freunde des Schienesverkehr i Flensborg. Den nuværende konstruktion har kørt siden 2009.
Da stykket Satrup – Slesvig blev taget op, startede man i Satrup, men da man kom midtvejs til Tolk, kørte man baneoptagesestoget ind på en sidespor nærmere Slesvig, for at kunne køre en 50’er og to personvogne ud og stille dem på den originale bane. Herefter tog man fat på optagningen bag toget, så der nu ikke var nogen vej tilbage, men herom senere under Tolkschau. Det var i 1975.
FABRIKKER
Schleswig-Holsteinische Zucker AG
Fabrikken havde ikke mindre end to egne lokomotiver, hvoraf mindst et er bevaret. Fabrikken ligger ved Slien øst for byen. Der var sporforbindelse til Amtsbanernes linje til Sønder Brarup fra stationen Klostermark, Klosterfeld.
ANLÆGSBANER
Jernbaneanlæg
Banen til Satrup blev anlagt af entreprenør Husen, der er beskrevet i indlægget om Flensborg. Han havde ikke egne normalsporlokomotiver, så han lejede amtsbanens. Billederne er fra 1904.
STEN OG GRUS
Kies- und Schotter Nordmark. Hermann Siehl, Lürschau
På dansk Lyrskov grus- og skærvefabrik. Den ligger på Lyrskov Hede kendt fra flere store slag op gennem historien. Vi er lidt nord for Slesvig. Firmaet havde andre jern i ilden blandt andet beton. I 1984 således værker i Neuholzkrug, Kopperby, Holzdorf og Sørup. I 1981 desuden i Langwedel og Birkensee. Se om firmaets tidligere aktiviteter under Nordmark i afsnittet om Flensborg. Banen i Lyrskov var i 1973 en lille rest af noget tidligere meget større. Onde tunger mente, at dampbanen blot skulle beskæftige lokomotivføreren, men der var dog en forklaring. Se senere. Også ved mine besøg sommer og efterår 1973 så det ud som lokomotivføreren blot kørte sin fyldte stamme ind på et spor for så at trække stammen over på et andet spor. Hvad han egentlig lavede, fandt jeg aldrig ud af.
Flensborg Avis har en enkelt notits i 1940 om en ulykke i Lyrskov Grusgrav. Fyrbøderen sprang af toget for at skifte spor, men toget kørte ikke ind på det forventede spor, men i det hvor fyrbøderen afventede lokomotivet. Han dræbtes af lokomotivet.
Firmaet havde ved mit besøg endnu damplokomotiver. Dampdrift på smalsporbaner var hos os for længst gået af mode, og i Tyskland var det også en absolut undtagelse. Jeg skulle senere gense deres lokomotiver i Tolk og i Schweiz på en planteskole.
På et tidspunkt fandt jeg ud af, at en tidligere ejer af nogle af lokomotiverne Müller & Altvatter i Stuttgart havde arbejdet på Vestkysten under krigen, så jeg tænkte, at lokomotiverne måske havde været med i Danmark. Der er flere uidentificerede lokomotiver af lignende type på Vestkysten under krigen. Jeg kontaktede derfor både Lyrskov, Tolk og Müller & Altvatter om deres kedelbøger, som imidlertid ikke eksisterede mere. Müller & Altvatter satte mig i forbindelse med en gammel ingeniør, der havde været med på Vestkysten under krigen, og han var først ikke meget for at oplyse om sin virksomhed, men efterhånden tøede han op og begyndte at berette. Desværre døde han, inden vi var helt færdige med at udrede trådene, men lokomotivhistorien var vi blevet færdige med. Det var nogle andre historiske forhold, vi var i gang med. Lokomotiverne i Lyrskov havde ikke været i Danmark under krigen. Müller & Altvatters blev indkaldt til arbejder på Vestkysten, men OT, Organisation Todt eller RAD stod for arbejdet og skaffede både arbejdere, spor, lokomotiver og andet materiel. Derfor kunne materiellet være hvor som helst fra. Oplysningerne bekræftes af anden forskning.
Firmaet havde haft 14 damplokomotiver gennem hele sin levetid. Alle i 600 mm og på 70 hk. En enkelt O&K (13169) påstås at have haft overheder. Hm. Firmaet havde forsøgt sig med motorlokomotiver, men dieselen magtede ikke opgaven. Banen var således, stadig i følge firmaet selv, Tysklands sidste og eneste smalsporede industribane med dampdrift. Spornettet bar i 1973 indtryk at at være stærkt indskrumpet. Overalt i området lå der sporrester. Banen brugtes kun her i 1973 til transport af store sten! Om banens fremtid var der stærkt delte meninger på kontoret, hos lokomotivføreren, på værkstedet og blandt tyske jernbaneentusiaster! Banen forsvandt kort efter mit besøg. Året 1974 er angivet.
Lokomotivliste
2 O&K 13169/1938. Som ny til Müller & Altvatter, Baugeschäft, Stuttgart. 1961 til Lyrskov. 1980 til USA.
3 Henschel 23672/1937. Som ny til Amschutz, Bad Homburg. Til Lyrskov. 1977 til Schinznacher Baunschulenbahn. Navn Pinus.
4 Henschel 24121/1939. Tidligere nr. 13. Som ny til Martinez, Köln. Til Lyrskov. Til Tolk.
Uden nr. Diema 1250/1948. DS12. Som ny til Lyrskov. 1969 via Diema til Torfwerk Tensfeld.
Lokomotiver udrangerede “før min tid,” her lokomotiver fra Müller & Altvatter er ikke angivet.
Audorfer Sand & Industrie GmbH., Oberrönfeld
Her ved Kielerkanalen lige syd for Rendsborg lå Audorfer Sand & Industrie GmbH., der havde to 900 mm O&K -lokomotiver 4651 og 4652. Byggeåret kendes ikke, men det skønnes at være 1911.
MIDLERTIDIGE BANER
Baner til bygge- og anlæg har sikkert været rigelige, også i Slesvig-området. Der kendes bare ikke så mange. Måske fordi hovedkilden er en avis i Flensborg?
Slesvig Idrætspark
Ved anlæg af Slesvig Idrætspark i 1949 brugtes tipvogne formentlig til planeringen. Ikke yderligere oplysninger ud over at notatet er fra Flensborg Avis 1949.
Hedeby
Udgravning af Hedeby 1937. Der afrømmes overjord med tipvogne inden for halvkredsvolden, En halv snes mand er indsat. Her er tipvogne nævnt af kilden, Flensborg Avis.
Først 60’erne udgravedes igen i Hedeby. Denne gang var det entreprenør Husen eller i hvert et af hans lokomotiver, der vides at have deltaget. Senere opstilledes lokomotivet som Denkmal i firmaets indkørsel.
Der er nok efterretninger om smalspor ved Dannevirke, men de drejer sig om mergeludkørsel, så de gemmes til indlægget om mergel. Der er derimod næppe noget om smalspor ved udgravningerne af voldanlægget.
VETERANBANER
Angelner Dampseisenbahn
Freunde des Schienenverkehrs Flensburg e. V. er grundlagt 1973. Fra 1979 drev foreningen veteranbane Sønder Brarup og Kappel allerede mens Kredsbanerne og senere DB endnu kørte. I 1994 omorganiseredes foreningen til Angeln Bahn GmbH, idet foreningen skulle køre godstog fra Flensborg til Nestlé i Kappel samt rangere i Flensborg for Flex Verkehr AG. Denne for en veteranbane usædvanlige ordning stod på til 2004, hvor Flex Verkehr AG gik konkurs og trak i 2005 Angeln Bahn GmbH med sig. Et nyt selskab dannedes for at overtage veteranbanens materiel og føre trafikken videre. 2009 tog foreningen navneforandring til Angelner Eisenbahn Gesellschaft, men Veteranbanen kaldes stadig Angelner Dampfeisenbahn og folkene bag er stadig Freunde des Schienensverkehrs. B 1266 nåede at blive solgt til en privatmand i Kropp og komme dertil, ind foreningen rekonstrueredes.
Tolk-Schau
Det oprindelige legeland på stedet hed Tolk Märchenwald. Det etableredes på et område, som Slesvig – Satrup-linjen gik igennem, og mens sporene endnu lå til legelandsområdet, kørtes en type 50 derud sammen med to personvogne. Tanken var oprindelig at bruge vognene som spisevogne, men i dag er der en modelbaneudstilling i vognene. Toget blev trukket og skubbet på plads af et af Kredsbanens diesellokomotiver. Flensburger Tageblatt beskriver seancen og oplyser, at 50’eren i sit 33-årige liv havde præsteret 1,6 millioner kilometer og betegner maskinen som en rangermaskine! Levetiden får jeg nu også til 34 år, men det skal ikke skille os.
Senere skiftede legelandet navn, men grundideen er stadig den samme: Når entreen er betalt, kan alle forlystelser prøves gratis. For voksne er der talrige udstillinger fra det gamle Slesvig, af gammelt værktøj og meget andet. For entusiasten findes en parkbane med lokomotiver i fri fantasi, en mindre rundstrækning, hvor den ægte vare kører og et industribanemuseum. Mine første besøg gjaldt det materiel, der skulle bygges om til tivolitog, det jeg før kaldte en parkbane, men åbenbart er der ingen foto af det. Mine to sidste besøg var regulære til fuld pris. Den ene gang havde jeg mine børnebørn med, og det var en udskrivning, men de danske legelande er noget dyrere i entre. Jeg har altid valgt stille stunder til et besøg. Da jeg lige efter at være blevet enkemand var der alene, var vi fire børnehavebusser og så mig. Det var ikke meget at åbne restaurationen for, og det gjorde de heller ikke, men de affodrede mig dog. Heller ikke dampbanen kørte! Det gjorde den heller ikke ved næste besøg, men da havde de en anden undskyldning. Det er mit indtryk, at parken er etableret af en ildsjæl og en samler, der gerne deler synet af sine samlinger med andre.
Ved mit første besøg fik jeg følgende lokomotivoplysninger:
DB 050 794-7. Denkmal.
Henschel 34121/1939. Ex. Lyrskov 13, senere 4. Denkmal. Senere i drift. Nu muligvis hensat?
Til ombygning til westernlok og til reservedele er købt:
Deutz 36101 fra Max Jöns, Flensborg.
Deutz ukendt nr. fra Max Jöns, Flensborg.
Deutz ukendt nr. fra Claus Wieben, Rendsborg. Kaldes andetsteds på nettet Claus Nielsen.
O&K ukendt nr. fra Feddersen, Læk.
O&K ukendt nr. fra Greve, Flensborg.
Jung ukendt nr. fra Max Jöns, Flensborg.
Det såkaldte westernlok havde O&K 25095 i tenderen og Deutz 36101 i kedlen. I følge anden kilde er O&K 25095 Tolk 17. Også 36101s skæbne er omstridt. Det var meningen, at alle lokomotiverne skulle ende i lignende lokomotiver. Hvor de øvrige er blevet af, ved jeg ikke. Den ene Deutz er indgået i Westernlokomotivet, og det andet er savelokomotivet, jeg så ved mit sidste besøg. De to O&K kunne tænkes at være indgået i samlingen beskrevet nedenfor. Måske er der så kun Jung-lokomotivet og den tredje Deutz tilbage, der er “forsvundet?”
Legelandet rummer også et industribanemuseum, der gør det værd at se for folk af vor observans. Samlingen består af O&K-materiel. Strengt taget tilhører den ikke legelandet, men en privatmand, der har det udstillet her.
Siden 1998 er en privat O&K-lokomotivsamling tilhørende K.-H. Winkenwerder kommet til Tolk-Schau. Samlingen findes i en offentlig tilgængelig hal (museet,) et friareal og en afspærret hal, der formentlig er remise og værksted.
De følgende billeder viser de private O&K-lokomotiver opstillet på museet. Ikke alle kunne identificeres, da de ikke havde numre. Skilte med forklaring fandtes flere steder, men de passede bare ikke alle steder. Jeg kunne tænke mig, at følgende var sket. Efter at museet var opstillet med skilte på plads og i orden, havde man fået nyt materiel, der ikke var flere ledige spor til. Man tog så nogle af de længste lokomotiver ud, men uden at tage skiltet med. De store lokomotiver blev så fordelt med ét på hvert spor, så der kunne klemmes yderligere to små lokomotiver ind på sporet, hvor der før kun stod to store lokomotiver. Da skiltene blev siddende, er det klart, at er gået kuk i skiltningen. Jeg noterede ved første besøg 14 udstillede lokomotiver, hvoraf kun 8 havde nummer. Tre af de seks uden nummer havde dog data.
Hvor der ikke er årstal nævnt ved ejerne, kendes disse årstal for handeler ikke. O&K* (med stjerne) er bygget i Nordhausen. O&K er bygget i Dortmund. Ingen er tilsyneladende bygget på fabrikken i Berlin.
Nettet og det vil sige den elektroniske Bahn-Express oplyser: O&K 10451/1940. MD1. B-dm. 600 mm. Heinrich Brandt, Rendsburg. Tolk Schau 1.
En liste på nettet oplyser, at nr. 2 er O&K* 8748/1938. RL1c. B-dm. 600 mm. Karl Schröder, Rendsburg. Tolk-Schau 2.
Nettet oplyser: O&K 25463/1953. MV1a. Bdm. 600 mm. Heinrich Brandt, Stahlbeton- und Tiefbau, Rendsburg. Tolk-Schau 3.
Nettet angiver: O&K* 5291/1934. LD2. B-dm. 580 mm. Dampfziegelfabr.-Verband Hannover-Braunschweig, Dachziegelwerk Hildesheim. Tolk-Schau 4.
Nettet oplyser: O&K 25108/1951. MV0. Bdm. 600 mm. Pletz & Bender, Meppen/Ems. A. Günther Meiners, Torfwerk Schülp. Tolk-Schau 5. Her burde jeg havde set den?
Nettet oplyser: O&K 25492/1953. MD2b. Bdm. 600 mm. J. Heinr. Greve, Bauunternehmung, Flensburg. 1975 Ludwig Feddersen KG, Leck/Schleswig. Tolk-Schau 6.
Nettet angiver: O&K 25773/1959. MV2. Bdm. 600 mm. Satzveyer Ton- und Kaolinwerke, Satzvey/Rheinland. Denkmal in Euskirchen. 1995 – 96 Deutsches Moor und Torfarchiv, Lübeck. Tolk-Schau 7.
Nettet siger: O&K* 9395/1938. MD2. B-dm. 600 mm. Reichsarbeitsdienst, Gau XXXVI, für Gailregulierung, Hermagor. Montan- und Werksbahnmuseum, Graz. Tolk-Schau 8.
Noget lokomotiv med nummeret 9 sås ikke i 2005. Nettet mener: O&K 25025/1950. MD2b. Bdm. 600 mm. Udstillet i Kiel. J. Heinr. Greve, Bauunternehmung, Flensburg. Tolk-Schau 9. Ombygget til westernlok sammen med Deutz 36101/1999. 2003 køreklart. Som westernlok forstås. Den manglende tilstedeværelse på museet kan skyldes brugen som westernlok?
I følge nettet: O&K 25099/1951. MVO. Bdm. 600 mm. C. Deilmann, Papenburg/Ems. Torfwerk Vörden GmbH & Co., Vörden-Campemoor. Tolk-Schau 10.
Intet lokomotiv bar samlingens nr. 11. hverken i 2005 eller i 2009. I følge nettet: O&K* 8714/1938. RL1c. B-dm. 600 mm. Reichsarbeitsdienst. Pohlmann, Borna. Tolk-Schau 11.
Nettet: O&K* 6757/1936. RL1a. B-dm. 600 mm. Max Rohwer, Bauunternehmung, Rendsburg. Tolk-Schau 12.
Nettet: O&K 25304/1954. MV0. Bdm. 600 mm. Arbeitsgemeinschaft Jürgen Jöns-Joh. Klindt, Flensburg. Tolk-Schau 13.
Nettet nævner ikke dette lokomotiv!
Nettet nævner heller ikke dette lokomotiv.
Dette notat kunne dække grubelokomotivet? Deutz 57157/1960. A4M517. 600 mm. Eschweiler Bergwerksverein EBV, Grube Emil Mayrisch. 1992 Arbeitsgemeinschaft Muttenthalbahn e.V., Witten/Ruhr. Museum für feldspurige Industriebahnen, Ostercappeln-Hitzhausen. 2006 Tolk-Schau.
Nettet har endnu et par data på lokomotiver. Desværre ikke nok til samtlige lokomotiver uden data.
O&K 25095/1951. MV0. Bdm. 750 mm. Wander-Wendel, Schweiz. Staumauer Oberaar, Guttannen, Schweiz. Tolk-Schau 17.
O&K* 2983/1928. M. B-bm. 600 mm. Dubick & Stehr, Hamburg. Hamburger Wasserwerke, Hamburg-Curslack. 2001 Eilers, Hamburg. 2001 Privat. 2003 Tolk-Schau 18. Ombygget til B-dm. Den burde jeg have set enten i Curslack eller hos Eilers?
I forbindelse med museet var der en 600 mm rundstrækning, der er blevet ombygget flere gange. Her har lokomotivet fra Lyrskov kørt og senere polakken og til sidst anskaffede men sig et lokomotiv fra Australien. W. G. Bagnal byggede 1911 med byggenummeret 1922 et lille 2½ fods (762 mm) lokomotiv, der gik til Australien. men som allerede 1912 var i New Zealand. Efter endt arbejde her kom det tilbage til Australien, hvor det virkede til 1976. Herefter turnerede det til forskellige museer. Hvor det befinder sig nu, vides ikke. På et tidspunkt bygge man i UK en kopi, som turerede i UK blandt industribanesamlinger og -baner. Hvor denne klon nu befinder sig nu, vides ikke. I Western Australia byggede Keith Watson i 1990 en model af samme lokomotiv, som han kaldte Annie, så Bagnall 1922/1911 nu findes tre eksemplarer, en original og to kloner. Sporvidden kendes ikke, men i Tolk kørte Annie på 600 mm spor. Allerede et par år efter (1992) sejlede hun til Tolk, hvor de reparerede på det nye lokomotiv til 2002, hvor hun var driftsklar. Reparationerne kunne have omfattet omsporing? Hun blev ombygget til brændefyring, og smøringen skete med biokædesavsolie.
Ved mit besøg i 2005 var der ingen dampdrift, da der dels var ganske få besøgende , og som man oplyste, lokomotivføreren var død.
I 2009 var vi mange flere, men her var heller ikke dampdrift, og denne gang var undskyldningen, at Annie ikke var driftsklart. Lejerne var brændt sammen, da lokomotivføreren havde glemt at smøre dem. Hvorfor man så ikke kørte med Lyrskovlokomotivet, oplyste de ikke.
Annie yder 12 hk ved 10 atm. Tanken rummer 140 liter. Lyrskovlokomotivet er på 70 hk, vejer 10 t og medfører 0,8 m³ vand. Det skulle kunne køre 20 km/t. Typen hedder hos Henschel Riesa. Den havde uden tvivl oprindeligt et kedeltryk på 12 atm. Det er nu sat ned til 10 atm.
ENTREPRENØRER
I teksten til Tolk-lokomotiverne og i det tidligere gennemgåede Flensborg er nævnt nogle entreprenører i området, men der haves ikke andre data på dem, så de omtales ikke yderligere. Kun nævnes her
Willy Christiansen, Tiefbau, Schleswig-Friedrichberg
Her er ingen efterretningen om materiel.
DIVERSE
Litteratur og kilder
Gerd Wolff, Deutsche Klein- und Privatbahnen. Teil I.
J. P. Trap, Danmark. 1. udgave 1863.
Bahn-Express.
Flensburg Tageblatt 15.07.1975.
www.Bahn-Fan.de. Siden har et indlæg om Tolk. http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=31288. Også her findes flere indlæg om Tolk.
Nettet har flere notitser, men ikke alle er enige om data.
Peter Andersen
Christopher Wulfgramm
Andre Oellermann
Jens Mertes sider på nettet samt i Bahn-Express.
Peter Ziegenfuss.
Flensborg Avis
Jeg erkender, at jeg har fået absolut fejlagtige oplysninger fra både firmaet i Lyrskov og i Tolk. Jeg har tilladt mig, hvor der var uoverensstemmelser i angivelserne at hælde til Jens Merte. Dog har jeg ikke sjældent gjort opmærksom på, at der på nettet er modstridende oplysninger i omløb. Skulle jeg have skrevet noget bevisligt forkert, vil jeg gerne rettes.
Bent Hansen. Enkelte rettelsen 2018. Omarbejdet 2019,
Pingback: Jernbaner i Australien | Bents bane