Jernbaner i Polen

Indledning
Jeg har aldrig været Polen, men jeg har fra en gravhøj på øen Rügen i det østlige Tyskland kunnet se til Nordpolen, da vejret var klart. Desuden har jeg foto af dansk jernbanemateriel, der siden havnede i Polen sammen med billeder af tog i Polen tilsendt fra venner og bekendte. Ideen er som sædvanligt: I mit arkiv har ingen glæde af billederne, så hvorfor ikke lægge dem ud?

Da jeg først kom i gang med søgning efter billeder fra Polen i mit arkiv, viste der sig at være rigtig mange billeder. Rent faktisk har jeg kun brugt de halve. Nogle enkelte fotografer er ikke blevet spurgt, og disse billeder bringes ikke.

Først er der fotos fra Statsbanerne, PKP. En hel serie billeder er fra en af af Dansk Jernbane-Klubs rejser til Polen, Her deltog jeg ikke, men en bekendt tog billederne til mig. Dengang stod der hus og babyudstyr på mine penge, så en flere dages tur til Polen var der ikke penge til. Disse ture var i øvrigt også københavner udflugter. Det skal forstås sådan, at en københavner kunne møde i rimelig i København og være tilbage sidst på aftenen igen. Før Storebæltsbroen skulle jeg fra Jylland op klokken 03.00 for at nå toget i Ringsted for at besigtige Molly i Bad Doberan. Jeg var så tilbage i Kolding kl. 03.00 det følgende døgn, og skulle op igen 06.45 for at møde på arbejde. Nå, ja, man var jo ung dengang. Til sidst mere smalspor fra efter, at banerne var lukkede og til allersidst lidt industribane.

Normalspor

PKP St 43 386 et eller andet sted i Polen. Billedet er taget fra et kørende tog formentlig på vej til USSR? Lokomotivet ligner en rumæner af den type, der i Rumænien hed 60. Foto: Claus Nielsen 1987.

Også dette er taget under samme omstændigheder som det ovenover. Her er PKP EP 50 20. Det er et elektrisk lokomotiv af ukendt oprindelse. Foto: Claus Nielsen 1987.

Sedziszow

PKP SPA 66-2232 i Sedziszow. Det lille kompakte togsæt er bygget til 1524 mm sporvidde og kører formentlig ind i det daværende USSR, måske Ukraine? Foto: Günther Barths 1995.

Krakow

PKP Intercity 2370 050-9 i Krakow 2024. Foto: Ukendt, men jeg kender personen i forgrunden.

Polsk i udlandet

Det polske intercity-tog så jeg en dag i 2018 på hovedbanegården i Hannover. Det var mærket PKP INTERCITY 93 51 24 370 004-2 PL-PKPIC.

Nærbillede af den elektriske styre- eller motorvogn.

Krakow – Zakopane

PKPs nærtrafiktog ED 72-010-5 i Krakow med et regionaltog til Zakopane i Sydpolen. Foto: Carsten Elert 2024.

Tideligere jernbanebro ved Ludzmierz i Tatra Bjergene i Sydpolen. Vi er i nærheden af Zakopane. Der er ingen oplysninger om den bane, der tidligere benyttede broen her. Foto Carsten Ehlert. 2024.

De følgende mange billeder er fra Dansk Jernbane-Klubs tur til Polen i 1975.

Choszozno

I depotet i Choszozno havde 40 damplokomotiver hjemme i 1975. Der er intet nummer foran, og der er ingen fotoliste med, men maskinen ligner et tysk krigsbytte. Måske en 52’er. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

To lokomotiver uden data. Det venstre er det samme som det på billedet ovenfor. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

En 52 på drejskiven. Heller ikke den har synligt nummer, og fotografen har ikke oplyst noget nummer. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

På et spor nær remisen stod en hensat 38’er også et tysk krigsbytte? Den har fået afmonteret styringen. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Sneplov bygget på en tender fra et lokomotiv. Det ses af teksten, at den hører under Szczecin, men er stationeret i Choszozno. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Poznan

Endnu en hensat 38’er i Polen, PKP Ok 1. Denne har nr. 97. Bemærk, at der også her i Poznan-området er elektrisk drift. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

En opfyret PKP Pt 47 107. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Ved depotet holdt flere opfyrede kraftige godstogslokomotiver, hvis numre dog ikke kan tydes. I baggrunden sikkert en 38, eller som den nu hedder, en Ok 1. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

En PKP Tr 203 302 kan ikke løbe fra, at den er af amerikansk oprindelse. Det var dengang lige efter krigen, at amerikanerne troede, de havde noget at skulle have sagt også i Østeuropa. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Endnu en amerikaner. PKP Tr 203 295. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

En PKP Pt 47 uden synligt nummer. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Fra kul og sandpåfyldningsanlægget. En PKP Pt 47 og en PKP Ty 5 med nummeret 34. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Værkstedet i Poznan. Her holdt en del russiske og rumænske diesellokomotiver, alle med nedbrud indrømmede polakkerne. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Her ses et par Ludmillaer, der i Polen hed ST 44. I front nr. 247. Bag ved yderlige en, hvor nummeret ikke er oplyst. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

PKP SM 41 168 fra Ganz Mavag i Ungarn. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

På dette foto ses ungarere, rumænere og en russer. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

600 mm

Pleszew

Strækningen mellem Pleszew W og Pleszow M var trestrenget med 600 mm og 1435 mm spor. Billedet er her taget fra et kørende normalsportog. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Znin

Remisen i Znin fyldt med 600 mm damplokomotiver. I Znin læssedes kul om fra 600 mm banen til normalsporet, men det skete med håndkraft! Transportører var dog på vej, var det blevet oplyst. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

I Znin var der flere remiser og opstillingsspor for diverse materiel. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

I Znin har smalspornettet forbindelse til normalsporet. Her ses både normalspor- og smalspormateriel. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Naklo

I Naklo W. sås en lokomotivkirkegård. Til højre en Tyb 5 med en dør i bagvæggen. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

På maskinen foran var nummeret helt forsvundet. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Efter motorlokomotivet, der formentlig var polsk, men som ikke blev fotograferet, stod endnu et damplokomotiv og så en sneplov. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Lidt for sig selv stod også en sneplov, måske den, der endnu var i brug? Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Naklo – Morzewice

En PKP Tx 6 damper ud ad linjen til Morzewice,

Tx 6. T viser, at det er et tenderlokomotivt, omend det har en vogn med vand og kul påspændt. x betyder, at det er firekoblet. 6 betyder, at det er polskbygget, nemlig Chrzanow 1020/1944. Det kørte tidligere på banerne omkring Bromberg. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Naklo

I Naklo ses remisen til venstre samt en samling åbne vogne i mange forskellige modeller. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Suchary

I Suchary var en sukkerfabrik, hvortil banen havde transporter. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Kasprowo

En mellemstation uden dit eller dat. Den hed i følge fotografen Kasprpwo. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Rogowo

Endestationen på den bekørte Znin-bane hed Rogowo. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Morzewice

Indkørsel i Morzewice. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Stationens spor. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Togets personvogne. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Gad vide, om brædderne på stationen virkelig havde den facon, eller der igen er fejl i fremkaldelsen? Stationsbygningen lå helt i bunden af omløbssporene. Stationen var også forsynet med en vendetrekant, hvis to grene ses her. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Vendetrekanten tog hele toget. Egentlig skyldtes trekanten, at stationen tidligere havde baner i flere retninger. Også i Kasprowo var der vendetrekant. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Wawelno

I Wawelno var der en lille åben vogn på ladesporet. På fabrikken bag hegnet ses kul i lange baner. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Wawelno var endestation for en sidelinje. Her var ingen vendetrekant, men trods alt en drejeskive. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Der var lidt vogne på stationen. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Remise og stationen spor og flere vogne samt den lille, åbne vogn fra et tidligere foto. Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Witoslaw – Czacje

Dette 600 mm systen kaldtes Wirsitzbanerne på tysk. Her ses PKP T 49-114. Chrzanow 1910/1949. Måske er det udflugtsbussen der holder midt på vejen? Foto: P. Thostrup-Christensen 1975.

Oversigtskort over jernbaner i det nordvestlige Polen med de besøgte steder indtegnet. Udsnit af Europakort i en køreplan med internationale forbindelser. Muligvis en gammel DDR-køreplan.

På denne skitse, som jeg har begået, er der desværre ikke indtegnet nogen af de besøgte stationer. BH 1975.

Skitse af nettet omkring Wirsitz og Bromberg, som de hed, da tyskerne byggede banerne. Her er en del af de besøgte stationer afmærket med polske navne. BH 1975.

Bromberger Kreisbahn

Bromberger Kreisbahn 8, Baldwin 1917. Lokomotivet har tyskerne sikkert raget til sig under første verdenskrig, hvor der i Frankrig også kørte 600 mm militærbanemateriel. Da de så mistede Bromberg efter Anden Verdenskrig, tilgik lokomotivet Polen. Foto: Kurt Hebener omkring 1940. Arkiv: Christopher Wulfgramm.

Samme data. Her ses hele toget. Hvor vides ikke, bortset fra at vi er omkring Bydgoszcz, Bromberg

Znin-banerne

PKP Py 4 741, O&K 11007/1925. Oprindelig nr. 9. Foto: Peter Pekny 1974. Arkiv: Matthias Lentz.

Tidligere danske lokomotiver og smalspormuseer
Da Svend Guldvang havde offentliggjort sine amtsbaneartikler i De røde Jernbaneblad, og Bay havde udgivet sine lokomotivbøger, begyndte en sand valfart til Polen. Jeg deltog naturlivs ikke, men bekendte jernbaneansatte og en enkelt boghandlermedhjælper, jeg kendte fra jernbaneklubberne, gjorde. Fra disse haves nogle billeder. De første oplysninger, jeg fik, viste sig at være forkerte, og jeg har aldrig fået dem korrigeret.

Så vidt jeg kan læse, er dette et af de tidligere lokomotiver fra Amtsbanerne på Als. Det er fotograferet nær Warszawa i 1976 af Hans Gerner Christiansen. Så vidt jeg kan læse er det Tyn 6 3635? Se derfor nedenfor.

PKP Tyn 6 3635, Vulcan 3866/1927, den tidlige ABA 41. 1933/33 Greifenberger Kleinbahn 41, senere 151, 1945 PKP Twn 1-3635, senere Tyn 6-3635. Ophugget 1974. Foto: Klaus Kieper 1973 i Insko, som Klaus Kieper kaldte Nörenberg. Arkiv: Christopher Wulfgramm.

PKP Tyn 6 3636, Vulcan 3867/1927 den tidligere ABA 42. 1933/33 Greifenberger Kleinbahn 42, 1940 152, 1945 PKP Twn 1 3636, senere Tyn 6 3636. Udrangeret 1977 og restaureret som museumslokomotiv. Foto: K. Guirke i Gryfice (Greifenberg) 1978. Arkiv: Christopher Wulfgramm.

I 1988 fotograferede Lars Kragh Tyn 6 3636 i Gryfice på museet, og da så materiellet allerede forsømt ud. Også værre end man ser på afstand.

Det ses, at blandt andet dele af lygterne er stjålet? Der er heller ikke flere vinduer i. Hvad laver også disse affaldsbøtter ved museumsgenstande? Støtteforeningen Danske Damp Venner, SDDV forsøgte i 1988 at købe lokomotivet tilbage til Danmark, men uden held. Foto: Lars Kragh 1988.

PKP Txn 8 3811. Maskinen er et nummer større end Als-maskinerne, idet der er en drivaksel mere. Heller ikke her er der sidevandkasser med ret store rammevandkasser. Foto: Lars Kragh 1988.

Materiel, der i hvert fald er restaureret optisk. Om det også er kørekart, vides ikke. Foto: Lars Kragh 1988.

En trekoblet O&K, men som det ses, uden data. Disse er imidlertid i følge Niels Munch PKP Ty 9785, O&K 8795/1921. Foto: Lars Kragh 1988.

Bivogn Bxhpi af rumænsk oprindelse fra Faur passende til motorvognstypen MBxd2 sammen med en historisk pakvogn. Foto: Lars Kragh 1988.

Lidt af museumsbanens vognpark samt en drejeskive. Der er sikkert kul i vognene. Foto: Lars Kragh 1988.

Sochaczew

Tyi 15506 fra sukkerfabrikken i Nowy Stav udstillet i Sochaczew. Foto: Günther Barths 1990.

Typ 3417 fra sukkerfabrikken i Pelplin udstillet samme sted. Foto: Günther Barths 1990.

Kleinbahn Sochaczew 3. Foto: Günther Barths 1990.

Lok 2 fra en ikke navngiven sukkerfabrik. Foto: Günther Barths 1990.

Sukkerfabrikken i Kruszwica lok 3. Foto: Günther Barths 1990.

WLs 71 fra samme sukkerfabrik. Foto: Günther Barths 1990.

WLs 75 fra sukkerfabrikken i Brzesc. Foto: Günther Barths 1990.

WLs 50 1630 og WLs 75 nr. 78. Foto: Günther Barths 1990.

PKP 280 DOC. Foto: Günther Barths 1990.

PKP 350 DM. Foto: Günther Barths 1990.

Industribaner
Powodowo

Gasbetonfabrikken i Powodowo ved Wolstryn havde Ls 60 164. Typens data kendes ikke, men den sås også ved PKP. Foto: Martin Wilde 1992.

Polsk standard ranger- og industrilokomotiv 4090a 643 ved sukkerfabrikken Gniezno øst for Poznan. Foto: Martin Wilde 1992.

Gasbetonfabrikken fem kilometer vest for Wolsztyn havde også et eksemplar af en 4090a. Det var i Wolsztyn vore sølvfarvede lyntog endte deres karriere. Wolsztyn var også en af den europæiske damps sidste skanser, og Gniezno var kendt for sine smalsporbaner.

Witaszyce

I Witaszyce endte den i 1991 nedlagte smalsporstrækning fra Zagorow på de tidlige Jarociner Kreisbahnen. I Witaszyce lå også et teglværk, der også havde 600 mm spor, men ikke forbindelse til den offentlig bane. Teglværksbanen var 100 meter lang og lokomotivet formentlig bygget af H. Cigielski i Poznan. Foto: Martin Wilde 1992.

Værket havde to spilbaner og en indkørsel i stueplan. Foto: Martin Wilde 1992.

Her ses den anden spilbane til højre. Foto: Martin Wilde 1992.

Den største spilbanes dalstation. Foto: Martin Wilde 1992.

Et lertog skubbes ind gennem værksporten. Teglværket er i dag lukket. Foto: Thomas Tjørnehøj 1996.

I 1996 var der stadig fuld drift. Foto: Tommas Tjørnehøj 1996.

Sporene i porten trængte til en opretning. Her er der næppe tale om fejl i fremkaldelsen? Foto: Tommas Tjørnehøj 1996.

Tørvebane ved Grady nær Gryfice øst for Swinoujscic. Formentlig 600 mm. Lok 1 var i front og lok 2 skubbede bagpå. De var af Diemafabrikat. Foto: Tommas Tjørnehøj 1997.

Mosebanen. Foto: Tommas Tjørnehøj 1997.

Martin Wildes billeder var skanninger af dias, og det er de sidste, så vidt jeg kan se, også. De er arvet efter Hans Jørgen Fredberg formidlet af Nils Bloch. Der arvedes ikke meget tekst, men den, der indgik i filnavnet, er gengivet.

PKP. Sukkerfabrik. Dobre – Kujawskie. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1993.

PKP. Sukkerfabrik. Remiseområdet. Dobra – Kujawskie. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1993.

PKP. Sukkerfabrik. Dobre – Kujawskie. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1993.

PKP. Sukkerfabrik. En stor dreng. Dobre – Kujawskie. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1993.

PKP.  Sukkerfabrik. Tre motorlok. Dobre – Kujawskie. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1993.

Begge de nævnte byer har sukkerfabrikker med nogenlunde ens materiel. Det her viste findes dog på Zuckerfabrik Brześć Kujawsk. Her er også store to truckede rumænere af typen L45H. Fabrikken hedder 23. august og ligger i Bukarest i Rumænien. I dag kalder den sig Faur. Søg på tysk, så finder du meget spændende fra banerne.

Polen. Hajnowka skovbane. Foto: Hans Jørgen Fredberg 1988. Hertil kan jeg tilføje, at det er en Karl Marx V10C.

Stedet er i dag et jernbanemuseum. Byen ligger nordøst for hovedstaden ind mod grænsen til Hviderusland.

Oberländsche Kanal
er beliggende i De masuriske Sumpe syd for Elblag (Elbing) i Polen. Mellem Buchwalde (Buczyniec) og Neu Kussfeld (Galuny Wowe) ligger et skibshæveværk med 99,5 m fald over 9,5 km. Banen er meget bredsporet og dobbeltsporet og tager et helt skib. Billeder kan sikkert findes på nettet?

Litteratur
Der er stor set kun gengivet de medsende tekster fra fotograferne. De kilder, jeg har, er fra tidskrifter, der hverken kan købes mere eller findes på biblioteker, men jeg vover at gengive lidt litteratur, der muligvis kan fås endnu. Og så er der jo nettet med stof til en uges tid.
Tidskriftet Schmalspurmagazin.
Ralf Schreier, Thomas Oelschlagel, Steffen Mann, Schmalspurige Werkbahnen und Feldbahnen in Osteuropa.
Hans Gerner Christiansen, O. Winther Laursen, Små tog på spinkle skinner.
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=62241

Bent Hansen 2024.

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner. Bogmærk permalinket.