Hedelands Veteranbane 2012

Dette indlæg er et uddrag af IBKs julehilsen, hvor alt vedrørende jul er slettet. Nogle af billederne er dog et år eller to ældre end de opgivne 2012. Billederne er taget af klubbens medlemmer inden for de seneste år. Hvem, der har taget hvad, ved jeg desværre ikke. Hvor Steffen ikke er hovedperson, er det formentlig ham, der der fotograf.

Vor bane er udstyret med brugte statsbanekilometersten. Industribaner brugte normalt ikke kilometersten, men vi er jo også en bane med persontrafik. Stenene er også praktiske, når personalet skal opgive, hvor et tog eller en skade befinder sig. Stenene skal males, og det er Steffen Lyngesen i gang med under opsyn af heste. Hedeland er jo også et naturområde. Hestene er med til at holde naturen i ave, så den ikke tager overhånd.

Hva’ laver du? synes hestene at sørge. Gå nu lige væk! siger Steffen. Bemærk også hesten, der afsøger værkstedsvognen for spiseligt.

Hva’ laver du? synes hestene at sørge. Gå nu lige væk! siger Steffen. Bemærk også hesten, der afsøger værkstedsvognen for spiseligt.

 

"Nej, nu bliver du for nærgående!"

“Nej, nu bliver du for nærgående!”

 

Hest med sminke? Det er ikke Steffen, der har malet kræet. Den gned selv farven af på kilometerstenen.

Hest med sminke? Det er ikke Steffen, der har malet kræet. Den gned selv farven af på kilometerstenen.

Fotos fra vor hverdag inden for de sidste to år. Vi ser dels sporlægning dels etablering af skydebro i vognhallen. Desuden ses vor hjemmebyggede slagleklipper. Også vi må deltage i at holde naturen nede.

Vor nye hjemmebyggede slagleklipper

Vor nye hjemmebyggede slagleklipper.

Naturen tager overhånd. Hvad vor hjemmebyggede slagleklipper ikke kan nå eller kan klare, må tages med motorsav. Der ryddes med svært materiel. Fladvognen er fra anlæg af Storebæltstunnelen, og den var oprindeligt i 900 mm sporvidde.

Naturen tager overhånd. Hvad vor hjemmebyggede slagleklipper ikke kan nå eller kan klare, må tages med motorsav. Der ryddes med svært materiel. Fladvognen er fra anlæg af Storebæltstunnelen, og den var oprindeligt i 900 mm sporvidde.

 

Juletog uden sne.

Juletog uden sne.

 

Tog i sommerlandskab. Naturen langs banen i Hedeland er smuk, men til tider rigelig.

Tog i sommerlandskab. Naturen langs banen i Hedeland er smuk, men til tider rigelig.

 

Foran den nye vognhal lægges spor. Til nogle spor er der adgang via skifterne her, men andre spor får adgang via skydebroen. Her kan vi hensætte materiel, vi ikke foreløbig får tid til at istandsætte.

Foran den nye vognhal lægges spor. Til nogle spor er der adgang via skifterne her, men andre spor får adgang via skydebroen. Her kan vi hensætte materiel, vi ikke foreløbig får tid til at istandsætte.

 

Vi graver ud til skydebroen. Bag fotografen er der allerede støbt gulv.

Vi graver ud til skydebroen. Bag fotografen er der allerede støbt gulv.

 

Vort arbejdstog og gravemaskine.

Vort arbejdstog og gravemaskine.

 

Vort nye lokomotiv i Frankfurt.

Vort nye lokomotiv i Frankfurt.

Vort nye lokomotiv. Det er en kun en snes år gammel Diema, som skal bruges af banetjenesten. På den store plade foran (og bagtil) ses, at lokomotivet har kørt på et smelteværk. Førerhuset er lidt lavt, men det kan ret let forhøjes. Vi har byttet lokomotivet med vore kollegaer i Frankfurt. De har fået vor Oberursel fra Kastrupfortet, hvis sporvidde ikke passede til os, og som vi næppe får tid til at sætte i stand. Folkene i Frankfurt er godt i gang med den og er glade for den, for den er bygget i Frankfurt. Vort nye lokomotiv ses her i Frankfurt på parkbanen der. De vil omspore den for os, og vi forventer den i Hedeland i løbet af foråret.

Bent Hansen 16. juni 2013. Alle fotos fra 2010 – 12 taget af foreningens medlemmer.
Ny opdateret version.

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner og tagget . Bogmærk permalinket.