Dambrugsbanerapport 2012

En gang om året plejer jeg at tilse dambrugsbanerne. I år skete det sammen med en besøgende fra Det forenede Kongerige også kaldet UK eller Storbritannien. Hvert år siden 1983 har jeg skrevet en eller flere rapporter om dambrugsbesøg, men det er kun denne, der er på nettet – foreløbig.

Alt var ved det gamle, hvilket vil sige, at de resterende tre baner stadig var kørende. For de to af banerne trækker der dog mørke skyer op, men i det ene tilfælde sætter den økonomiske krise foreløbig en stopper for ombygning af bruget med efterfølgende likvidering af banen.

Den første af de tre resterende dambrugsbaner i Danmark, der besøgtes, tilhører Østerbygård Fiskeri. Den ene trolje stod inde i foderhuset, men den anden, fiskebeholdervognen stod på et stikspor ude. Sådan er situationen normalt, hvis man ikke lige kommer så tidligt, at fodringen er i gang. Det regnede stærkt, så vi var ikke ude og tog ingen billeder. Banen passerer offentlig vej.

Dernæst kørte vi til Donslund Fiskeri, hvor alt også var ved det gamle. Det regnede stadig, men vi var da ude. Jeg tog dog ingen billeder, for motiverne havde jeg allerede og tilmed taget i tørvejr. På bruget findes en stadig i brug værende vejevogn – en fladvogn monteret med en decimalvægt. Desuden er der en trolje samt et reservedelslager, der stadig ligner en trolje. Den henstår andet steds på grunden og er i øjeblikket læsset med en fladvogn.

En fiskeørn fløj over dammene og hentede et par gange en fisk, men vi stod og så på. Fiskeørnen er ikke nogen almindelig fugl i Danmark. Det var første gang, jeg så en sådan. Formentlig er der tale om en trækfugl, der undervejs raster her. Tilsyneladende er dens territorium stort og omfatter også andre dambrug.

Ved Gelsbro Fiskeri var regnen hørt op, så her fotograferedes. Bane og troljer var i fuld drift. Bruget har trods en vis indskrænkning en af de største baner, der har været ved noget brug i Danmark.

Bent Hansen 17. juni 2013. Alle foto er alle taget 25.08.2012 af David Levy og af Bent Hansen, hvor fotograf ikke er nævnt.
Ny opdateret version.

Reservedelslageret i Donslund. Det er en ældre trolje fra Ansager Fiskeri. På laddet ligger omvendt en fladvogn. Sporvidden er 600 mm. Foto: David Levy.

 

Vejevognen inde i foderhuset i Donslund. Foto: David Levy. Billedet er ved en fejl slettet, men jeg finder snarest et andet.

Vejevognen inde i foderhuset i Donslund. Foto: David Levy. Billedet er ved en fejl slettet, men jeg finder snarest et andet.

Fodersprøjtevognen i Gelsbro. Bemærk førerpladsen!

Fodersprøjtevognen i Gelsbro. Bemærk førerpladsen!

På Gelsbro stod den ene fodervogn ude. Motoren er på 11 hk, hvilket er lidt større end krævet blot til fremdrift. Motoren trækker nemlig også en kornblæser, der blæser foderet ud over dammene.

Fodervognen i "remisen."

Fodervognen i “remisen.”

 

Uden for remisen stod en trolje med et kar til opsamling af fisk. Også den havde en 11 hk Honda-motor. 6 hk havde rakt til fremdrift, men en vis standardisering betaler sig sikkert? I baggrunden to håndvogne.

Uden for remisen stod en trolje med et kar til opsamling af fisk. Også den havde en 11 hk Honda-motor. 6 hk havde rakt til fremdrift, men en vis standardisering betaler sig sikkert? I baggrunden to håndvogne.

 

Ude mellem dammene stod endnu en trolje læsset med net til "vodtrækning," når en dam skal tømmes.

Ude mellem dammene stod endnu en trolje læsset med net til “vodtrækning,” når en dam skal tømmes.

 

Fiskesorterer på jernbanehjul.

Fiskesorterer på jernbanehjul.

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner og tagget . Bogmærk permalinket.