Tidlige flyttelige entreprnørbaner

Det lovede indlæg bliver jeg nødt til at udsætte en eller flere uger, da emnet er større end først antaget. Desuden bliver jeg nok nødt til at omdøbe det til Tidlige flyttelige industribaner.

Da jeg søgte i arkivet, fandt jeg en del materiale, der kunne bruges til indlæg om tidlige dansk motorlokomotiver, om hjemmelavede danske damplokomotiver, og 10 hk lok fra O&K som pendant til et ditto indlæg om 10 hk Jung.

Det tager tid.

Det lader til ved de hidtidige studier, at 1896 passer meget godt med indførelsen af flytteligt smalspor ved jernbanebygning. Kalvehavebanen behøver dog ikke at være den første.

Studierne viste, at andre kategorier var noget tidligere på den. Det gælder Lammefjordsinddigningen, anlæg af Vestvolden og Frihavnsanlægget. Der kommer sikkert mere, efterhånden som forskningen skrider frem.

Bent Hansen 29. oktober 2019.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.