Sverige. Malmbanen

Vi er i Nordsverige i 2002, og det er den eneste gang, jeg har set Malmbanen. Jeg kørte også forbi i 1997, men kun i Luleå, og der stod Malmbanen absolut ikke på programmet. Jeg så ikke engang, at vi passerede den under en meget lang tur fra Kirkenes i Norge til Nr. Bjert.

Malmbanen er beskrevet grundigt på oceaner af hjemmesider, men jeg lægger også mine fotos ind, idet banen siden i den grad er blevet opgraderet, så mine fotos efterhånden er blevet historiske.

Jeg var i Boden C og mellem Abisko og Narvik. Jeg har således kun kørt forbi Kiruna og Gällivare (Malmbjerget.)

Der er flere fotos fra sverigesturen i kategorien Rejser i indlægget Sverige. Ingenting.

MTAB Johan med 1214 i front passerer Björkliden Station. Bemærk butikken i gavlen nærmest fotografen. Det var den sidste butik og den sidste beboelse de næste mindst 50 kilometer. Vi var helt afhængige af den butik.

MTAB Johan med 1214 i front passerer Björkliden Station. Bemærk butikken i gavlen nærmest fotografen. Det var den sidste butik og den sidste beboelse de næste mindst 50 kilometer. Vi var helt afhængige af den butik.

 

MTAB Rektorn med 1230 i front starter efter krydsning og lokomotivførerskift i Björkliden. Den norske lokomotivfører kørte hjem og en svensk fra Kiruna returnerede til Kiruna.

MTAB Rektorn med 1230 i front starter efter krydsning og lokomotivførerskift i Björkliden. Den norske lokomotivfører kørte hjem og en svensk fra Kiruna returnerede til Kiruna.

 

MTAS 93 og 92 begge i grøn krydser et læsset malmtog i Björkliden.

MTAS 93 og 92 begge i grøn krydser et læsset malmtog i Björkliden.

 

MTAB 94 og 91 i blå med tomtog i Narvik. Disse fire lokomotiver var de norske bidrag til banen.

MTAB 94 og 91 i blå med tomtog i Narvik. Disse fire lokomotiver var de norske bidrag til banen.

 

NSB EL 12.2120 og 2119 bagest ved NSBs værksted i Narvik. Lokomotiverne var formentlig udrangerede.

NSB EL 12.2120 og 2119 bagest ved NSBs værksted i Narvik. Lokomotiverne var formentlig udrangerede.

 

Denne Nohab-maskine fra 1882 står i Narvik som udendørs denkmal. Museet har en større maskine inde. Bifrost her har tilhørt LKAB som nr. 5.

Denne Nohab-maskine fra 1882 står i Narvik som udendørs denkmal. Museet har en større maskine inde. Bifrost her har tilhørt LKAB som nr. 5.

 

Malmvogn med udvendig afstivning. Også vognene er siden fornyede til meget større typer. Andre havde helt glat yderside, hvor stivene var fjernet.

Malmvogn med udvendig afstivning. Også vognene er siden fornyede til meget større typer. Andre havde helt glat yderside, hvor stivene var fjernet.

 

Vognens data: Ejer, litra, nummer, hastighed, lasteevne og egenægt. Altså 100 t for en læsset vogn. Der skal skinner og lokomotiver til!

Vognens data: Ejer, litra, nummer, hastighed, lasteevne og egenægt. Altså 100 t for en læsset vogn. Der skal skinner og lokomotiver til!

 

Stationen i Abisko kaldtes undertiden for kirken. Tårnet indeholdt imidlertid transformatorudstyr til banen. De røde huse var boliger for banefolk.

Stationen i Abisko kaldtes undertiden for kirken. Tårnet indeholdt imidlertid transformatorudstyr til banen. De røde huse var boliger for banefolk.

 

I Abisko havde man tidligere i damptiden skiftet maskine. Nu brugte Banverket remisen. En del materiel ses til venstre.

I Abisko havde man tidligere i damptiden skiftet maskine. Nu brugte Banverket remisen. En del materiel ses til venstre.

 

Banverkets ex. SJ Z 67 i Abisko.

Banverkets ex. SJ Z 67 i Abisko.

 

Banverket havde også transporter af arbejdere, idet baneformanden ikke mere boede alene ude i et hus på linjen. Til venstre ses Björkliden Station med butikken.

Banverket havde også transporter af arbejdere, idet baneformanden ikke mere boede alene ude i et hus på linjen. Til venstre ses Björkliden Station med butikken.

 

TKAB 12, en ex. SJ Rc6 uden for Björkliden. Man ser helt til venstre den gamle Rheingoldudsigtsvogn, som vi naturligvis prøvede. Bjerget til venstre er Njulla, 1169 meter. Dalen hedder Kitteldalen og bjerget til højre er Loktacohkka på 1404 meter.

TKAB 12, en ex. SJ Rc6 uden for Björkliden. Man ser helt til venstre den gamle Rheingoldudsigtsvogn, som vi naturligvis prøvede. Bjerget til venstre er Njulla, 1169 meter. Dalen hedder Kitteldalen og bjerget til højre er Loktacohkka på 1404 meter.

Bent Hansen 10. juni 2013. Alle fotos fra 2002.
Ny opdateret version.

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner og tagget . Bogmærk permalinket.