Svalbard I. Fælles indledning

Svalbard er mig bekendt det nordligste, man som almindeligt menneske kan købe billet til. På Svalbard er du væsentlig længere mod nord, end du er i Qaanaaq (Thule) på Grønland, og Canada og Rusland har kun få områder så langt mod nord og ikke nogen byer der med hoteller og spisesteder.

Skibet, Polar Star lå ved turens start på reden i Adventsfjorden ud for Longyearbyen. Der var ingen krydstogtkaj og kun én anlægsplads, hvor syv skibe på tur fik vand, proviant og olie. Vort første indtryk af turen var således redningsvest og gummibåd.

 

Vor kahyt. Spartansk og med fast inventar, som ikke flyver rundt i storm. Jeg sidder og kigger ud af vinduerne. Udenfor var der metalplader, der kunne lukkes for vinduerne i høj søgang. De var vist beregnet til rejser i Sydatlanten ved Sydpolsrejser.

Vor kahyt. Spartansk og med fast inventar, som ikke flyver rundt i storm. Jeg sidder og kigger ud af vinduerne. Udenfor var der metalplader, der kunne lukkes for vinduerne i høj søgang. De var vist beregnet til rejser i Sydatlanten ved Sydpolsrejser.

De indledende bemærkninger
Vi var 2008 taget til Svalbard. Det er vejret, der bestemmer på Svalbard, og her må selv de frie markedskræfter indordne sig. Allerede året før, skulle vi have været af sted, men skibet gik i stykker, så turen blev aflyst.

Turen var – skulle have været – en rundtur fra Longyearbyen på Spitsbergen rundt om alle øerne og tilbage til udgangspunktet om vejret ville. Jeg har senere læst alle “dagbøgerne” fra årets ekspeditioner, som rejseudbyderen som salgsnavn kaldte disse charterrejser. Det var kun et par enkelte af turene, der nåede øgruppen rundt. Også kun et et par af turene nåede over 80 grader nordlig bredde, som vi gjorde. Selv senereliggende ture, hvor det skulle have været varmere og derfor mindre havis, nåede ikke så højt mod nord. Ismængden afhænger ikke bare af temperaturen, men også af vindretningen. Den is, vi sejlede i, og som generede os, var da heller ikke fastis, men drivis. Generede er egentlig ikke det rigtige ord. Isen generede ikke. Den pyntede. Det vi så, var overvældende. Hvad vi gik glip af, ved vi af gode grunde ikke.

Vi sejlede ikke i is, hvis vi kunne undgå det. Så hellere vende om. Der er adskillige billeder af isfrit vand, men her er lidt is i en eller anden fjord. De tykkeste skosser var 1½ meter. Vi sejlede dog kun på én maskine. Den anden var forbeholdt en eventuelt fastsejling eller en indfangning i drivis. Det var lige ved at ske engang, men vi kunne ikke sejle, før den sidste gummibåd var ankommet, og det kunne den ikke for drivis.

Vi sejlede ikke i is, hvis vi kunne undgå det. Så hellere vende om. Der er adskillige billeder af isfrit vand, men her er lidt is i en eller anden fjord. De tykkeste skosser var 1½ meter. Vi sejlede dog kun på én maskine. Den anden var forbeholdt en eventuelt fastsejling eller en indfangning i drivis. Det var lige ved at ske engang, men vi kunne ikke sejle, før den sidste gummibåd var ankommet, og det kunne den ikke for drivis.

For en ordens skyld. Svalbard er gammelnorsk og betyder De kolde Kyster. Navnet dækker en øgruppe mellem Norge og Nordpolen. Spitsbergen er hollandsk og betyder De spidse Bjerge, og ordet dækker den største af øerne i øgruppen Svalbard.

Jeg føler mig bestemt ikke snydt af naturen, og vores tur var efter min mening den bedste af årets syv ture, selv om vi ikke nåede hverken hen til hvalrosserne på Moffen eller øgruppen rundt. Vi så i stedet hvalrosser andre steder, og vi kunne absolut ikke laste udbyderne for deres manglende styring af naturen. Deres annonce var måske mere en hensigtserklæring end en varebeskrivelse?

Vor yndlingsplads: På dækket, men dog ikke altid med kikkert og ikke nødvendigvis på fordækket. Der var dæk nok undervejs. Panoramasalonen brugte vi derimod ikke.

Vor yndlingsplads: På dækket, men dog ikke altid med kikkert og ikke nødvendigvis på fordækket. Der var dæk nok undervejs. Panoramasalonen brugte vi derimod ikke.

I Magdalenefjorden, hvor de store krydstogtskibe også kan gå ind, men ikke sætte 7000 passagerer i land i gummibåde. På Gravmesset inde i fjorden ligger Sysselmandens hytte midt i sneen. Det var her, der lidt senere var en polarræv, der legede forår, men ellers var der nok sne. Hvalfangergravene var helt dækket af sne, og det sneede stadig jævnligt, men vi vidste, at vi gik hen over dem. Hytten fik senere på året besøg af vor kronprins og hans norske kollega og vært samt den svenske kollegainde.

 

Bevæbnede guidepiger med geværer. Kerstin fra Norge er ved at tage patroner ud af æsken. Vi er forlængst kommet i land, så var isbjørnen dér, var det lidt sent at lade. Stranden var sikkert afsøgt, inden vi kom.

Bevæbnede guidepiger med geværer. Kerstin fra Norge er ved at tage patroner ud af æsken. Vi er forlængst kommet i land, så var isbjørnen dér, var det lidt sent at lade. Stranden var sikkert afsøgt, inden vi kom.

 

I solen op ad en mur var det lunt nok i Longyearbyen til at sidde ude og spise Brugsens sandwiches til frokost. Måske ikke hver dag, men den dag, vi ventede på flyet hjem.

I solen op ad en mur var det lunt nok i Longyearbyen til at sidde ude og spise Brugsens sandwiches til frokost. Måske ikke hver dag, men den dag, vi ventede på flyet hjem.

I efterfølgende indlæg vil jeg behandle og vise billeder af:
Isbjørn. Indlæg II, Isbjørne på Svalbard.
Hvalros. Indlæg III, Hvalrosser på Svalbard.
Hvidhvaler. Indlæg IV, Hvidhvaler på Svalbard.
Andre dyr og fugle. Indlæg V, Fugle på Svalbard.
Industribaner. Indlæg VI, Industribaner på Svalbard.
Selv om du måske ikke er til industribaner, viser billederne også natur, så de lader sig se også af almindelige mennesker. Tror jeg.

Bent Hansen 14. maj 2013. Alle fotos fra 2008.
(8) Ny opdateret udgave.

Dette indlæg blev udgivet i Rejser og tagget , . Bogmærk permalinket.