Sukkerrørsbaner på Cuba. Smalspor

Hvor mange kilometer smalsporede sukkerrørsbaner, der har været på Cuba, er ikke oplyst. Indlæg på nettet vil vide, at det drejer sig om mere end 2000 kilometer. Heraf har jeg kun set en brøkdel. Mindre en fem procent formentlig.

Sporvidderne var forskellige for de forskellige fabrikker. Følgende sporvidder var almindelige for smalsporet:
2 fod eller 610 mm
2 fod 6 tommer eller 762 mm
2 fod 3½ tomme
2 fod 10½ tomme eller 877 mm
3 fod eller 914 mm

Banen i 2 fod og 10½ tomme tilhørte CAI 109 Orlando Noradse, men siden er banen omsporet til 762 mm, og den sprang vi over, da der kun kørte diesellokomotiver.  Møllen blev betjent af vejkøretøjer, men tippeanlægget kunne kun tage jernbanevogne, så vejkøretøjerne læssede om til bane omkring en kilometer før møllen, og det sidste stykke trak nogle russiske TU7 vognene. Vi passerede bagindgangen, og her holdt tre russere.

De fleste smalsporbaner var stadig dampdrevne. De diesellokomotiver i smalspor, de russiske brødre kunne levere, var væsentligt svagere end damplokomotiverne. En del af møllerne med smalspor var dog blevet nedlagt. De russiske diesellokomotiver, jeg så, var alle hensat.

I 2003 var der mere end et sted mellem to og tre tusinde kilometer smalspor tilbage. En anden kilde angiver 35 % af 7000 kilometer.

Vi var inde på to møller med smalspor, mens vi beså en tredje udefra, for at drøje på budgettet. Der skulle sikkert betales fuld pris for besigtigelse også for smalspor. På den ene mølle tilkøbte vi en medkørsel, og enkelte af deltagerne fik lov at køre maskinen. Det gjorde han i øvrigt uden spil, altså bedre, end møllens egne lokomotivførere, der alle fik hjulene til at spille på en bakke. Tilsyneladende justerede cubanerne ikke på cylinderens fyldninsgrad? Under medkørslen så jeg adskillige varmeløbne aksler, der røg mere end lokomotivet. Cubanerne kom blot en tot olievæddet tvist ned i aksellejekassen lige som vi i gamle dage smurte aksler på hestevogne med sorte skovsnegle. Når olien var brugt, dyppede man totten igen i olie og lagde den ned.

CAI 207 Gregorio Arlee Mañalis 1307, Baldwin 53685/1920. 1'D. 762 mm. Vi havde ikke købt adgang til fabrikken, men uden for hegnet var godt indkig. Her smalspordelen. Normalsporet ligger til venstre og vogne anes.

CAI 207 Gregorio Arlee Mañalis 1307, Baldwin 53685/1920. 1’D. 762 mm. Vi havde ikke købt adgang til fabrikken, men uden for hegnet var godt indkig. Her smalspordelen. Normalsporet ligger til venstre og vogne anes.

CAI 207 Gregorio Arlee Mañalis 1338, Baldwin 53339/1920. 1'C. Maskinen rangerede, men skulle ud på vejen, da skifterne lå ret tæt på indkørslen.

CAI 207 Gregorio Arlee Mañalis 1338, Baldwin 53339/1920. 1’C. Maskinen rangerede, men skulle ud på vejen, da skifterne lå ret tæt på indkørslen.

CAI 105 Augusto César Sandino 1362, Baldwin 42690(1915. 1'D. 914 mm.

CAI 105 Augusto César Sandino 1362, Baldwin 42690(1915. 1’D. 914 mm.

 

Mens de allerede viser lokomotivers møller ses på kort i normalspordelen bringes her et kort over Mal Tiempos bane, hvor beliggenheden kun angives som øst for Cienfuegos. Signaturer er som vanligt.

Mens de allerede viste lokomotivers møller ses på kort i normalspordelen, bringes her et kort over CAI 403 Mal Tiempos bane, hvor beliggenheden kun angives som øst for Cienfuegos. Signaturer er som vanligt.

På Mal Tiempo, der betyder dårligt Vejr! fald jeg åbenbart for diesellokomotiver, selm om jeg ikke nåede tæt nok på til at læse nummeret. Den var nemlig hensat. Af data har jeg: 762 mm. Kaluga type TU7. "Stationsbygningens" arkitekt have åbenbart fundet en tegning af et græsk tempel og brugt det som forlæg.

På CAI 403 Mal Tiempo, der betyder Dårligt Vejr! faldt jeg åbenbart for diesellokomotiver, selv om jeg ikke nåede tæt nok på til at læse nummeret. Den var nemlig hensat. Af data har jeg: 762 mm. Kaluga type TU7. “Stationsbygningens” arkitekt have åbenbart fundet en tegning af et græsk tempel og brugt det som forlæg.

Her er jeg lovlig undskyldt, for der var ingen plade på denne TU7'er.

Her er jeg lovlig undskyldt, for der var ingen plade på denne TU7’er.

Måske fik jeg ikke set ordentligt på dieselen, for pludselig kom et damptog. Det er CIA 403 Mal Tiempo 1321, Baldwin 40244/1913. 1'D. 762 mm.

Måske fik jeg ikke set ordentligt på dieselen, for pludselig kom et damptog. Det er CIA 403 Mal Tiempo 1321, Baldwin 40244/1913. 1’D. 762 mm.

Krydsning på læssepladsen Los Mollas fem kilometer fra møllen. Det var nu "kun" en trolje og iver i købet i 762 mm.  Maskinen er CAI 403 Mal Tiempo 1355, Baldwin 53864/1910. 1'D, som vi kørte fotokørsel med.

Krydsning på læssepladsen Los Mollas fem kilometer fra møllen. Det var nu “kun” en trolje og oven i købet i 762 mm. Maskinen er CAI 403 Mal Tiempo 1355, Baldwin 53864/1910. 1’D, som vi kørte fotokørsel med.

Nær floden Rio Vija kunne lokomotivet tage vand. Pumpen blev drevet med lokomotivet egen damp. Derfor den hvide damp til højre.

Nær floden Rio Vija kunne lokomotivet tage vand. Pumpen blev drevet med lokomotivet egen damp. Derfor den hvide damp til højre.

Målet for fotokørslen var denne bro over Rio Vija 11,4 kilometer fra møllen. Vi betalte 100 $ for turen. Det blev til 35 kr for hver for en ture fra 11.30 til 17. Dollaren stod åbenbart dengang i 7 kr. Da det er tørtid, var der ikke meget vand i floden. Trods tørtiden viser flere billeder regnvåde cubanere!

Målet for fotokørslen var denne bro over Rio Vija 11,4 kilometer fra møllen. Vi betalte 100 $ for turen. Det blev til 35 kr for hver for en tur fra 11.30 til 17. Dollaren stod åbenbart dengang i 7 kr. Da det er tørtid, var der ikke meget vand i floden. Trods tørtiden viser flere billeder regnvåde cubanere!

 

Banen havde et par læssepladser under vejs. Endestationen hed Potrelillo. Her ses læsse og snitteanlæg, så man ikke transporterede blade og blomster til møllen.

Banen havde et par læssepladser under vejs. Endestationen hed Potrelillo. Her ses læsse- og snitteanlæg, så man ikke transporterede blade og blomster til møllen.

Vort særtog måtte ogskrydse på tilbagevejen. Her ses vort tog med 1355 til højre og en tom 1321 til venstre.

Vort særtog måtte ogskrydse på tilbagevejen. Her ses vort tog med 1355 til højre og en tom 1321 til venstre.

Kortskitse for CAI 443 Pepito Tay. Her stregerne veje. Pepito Tays bane er også fuldt optrukket, men ganske kort. To større nedlagt grene er også markeret. Øverst ses en anden smalsporbane, hvor vi dog ikke var.

Kortskitse for CAI 443 Pepito Tay. Her er stregerne veje. Pepito Tays bane er også fuldt optrukket, men ganske kort. To større nedlagte grene er også markeret. Øverst ses en anden smalsporbane, hvor vi dog ikke var.

CAI 443 Pepito Tay 1246, Baldwin 35459/1910. 1'D. 762 mm. Møllen havde maleriske omgivelser. Klokken kaldte i sin tid slaverne på arbejde.

CAI 443 Pepito Tay 1246, Baldwin 35459/1910. 1’D. 762 mm. Møllen havde maleriske omgivelser. Klokken kaldte i sin tid slaverne på arbejde.

En vogn ombygget til trolje. Imponerende. Om den kunne køre, vides ikke.

En vogn ombygget til trolje. Imponerende. Om den kunne køre, vides ikke.

1236 igen. Den holder her som på en præsenterbakke. Dagen er åbenbart så fremskredet, at solen nu falder ind fra siden. Flere af de ovenstående fotos lider af en uhæmmet sol direkte fra oven som beskrevet i indledningen.

1236 igen. Den holder her som på en præsenterbakke. Dagen er åbenbart så fremskredet, at solen nu falder ind fra siden. Flere af de ovenstående fotos lider af en uhæmmet sol direkte fra oven som beskrevet i indledningen.

Bent Hansen 5. januar 2015.

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner, Jernbaner, Rejser og tagget . Bogmærk permalinket.

En kommentar til Sukkerrørsbaner på Cuba. Smalspor

  1. Pingback: Verden. Pionerbaner | Bents bane

Der er lukket for kommentarer.