Portugal. Jernbaner på Algarvekysten

Jernbanenettet langs Algarvekysten er ikke imponerende. En linje løber langs kysten fra Spaniens grænse i øst næsten til Atlanterhavskysten mod vest. Fra et punkt på denne linje fører en forbindelse nord på mod Lisabon. Sporvidden er bredspor, som er standard på den pyrenæiske halvø. Det spansk-portugisiske bredspor måler 6 castillianske fod. Omregningen til millimeter volder nettet en del besvær, men målet ligger mellem 1668 og 1872 mm, hvilket er næsten 25 cm bredere end vort normalspor.

Som i udkantsdanmark var materiellet i udkantsportugal mestendels noget, der havde kendte bedre dage. Kun fra vor base, Faro opsøgte jeg, når lejlighed bød sig, banegården og tog et par foto. Selv om der var smalsporbaner i nabolaget fik jeg ikke lejlighed til at bese dem. Vi besøgte stedet 2001.

Bent Hansen.

På både Madeira og Azorerne og sikkert også i det portugisiske moderland var der kunstfærdige fortove af sorte og hvide sten lagt i mønstre eller billeder. Ind i mellem var der også kakler. Her på havnen i Faro fandtes disse kakler af et damptog i mangroven langs kysten ude for byen.

På både Madeira og Azorerne og sikkert også i det portugisiske moderland var der kunstfærdige fortove af sorte og hvide sten lagt i mønstre eller billeder. Ind i mellem var der også kakler. Her på havnen i Faro fandtes disse kakler af et damptog i mangroven langs kysten ude for byen.

 

CP 101 1501, Alco 75872/1948. Elektrisk udstyr fra GE. Da maskinen ikke har computernummer, er det formentlig en art museumsmaskine, hvilket indskrifter på også tydede på. Faro. 2001.

CP 101 1501, Alco 75872/1948. Elektrisk udstyr fra GE. Da maskinen ikke har computernummer, er det formentlig en art museumsmaskine, hvilket indskrifter på også tydede på. Faro. 2001.

CP 90 94 122 1938-0, Alstohm ?/1979. Maskinen er fra dengang Alstom stavede sig med h.

CP 90 94 122 1938-0, Alstohm ?/1979. Maskinen er fra dengang Alstom stavede sig med h.

CP 90 94 122 1939-8, Sorofame/Alstohn ?/1979

CP 90 94 122 1939-8, Sorofame/Alstohn ?/1979

CP 101 1419-6 og 1432 begge uden plade. Sorofame bygget på licens fra English Elektric Co. ?/1967.

CP 101 1419-6 og 1432 begge uden plade. Sorofame bygget på licens fra English Elektric Co. ?/1967.

CP 90 94 7030 628-5 passerer Rio Formosa, som vådområdet syd for byen Faro hed. En stor del var ren mangrove.

CP 90 94 7030 628-5, Budd ?/1977 i Tavira 2001. Synes du, at motorvognen ser amerikansk ud, er de på rette spor.

Pedorido, O&K 10551/1923. Maskinen var opstillet som denkmal i Faro ved banegården, men den stammede fra en kulminebane ved Douro-floden i Nordportugal.

 

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner, Jernbaner og tagget . Bogmærk permalinket.