Julehilsen 2017 Industribane

Julen 2017

Kære modtager

Du og dine ønskes en glædelig Jul og et godt Nytår.

Jeg er stadig industribaneforsker på fuld tid, men jeg skriver ikke mere i Tipvognen. Måske skyldes det den hjemmeside, jeg fik i gave, da jeg blev 75. Det er nu 5 år siden, og jeg har vist ikke ligget på den lade side, hvad den side angår?

Industribanearbejdet sker på to fronter. Jeg vil gerne efterlade mig så eget digitalt, som muligt, således at så mange som muligt kan få glæde af det. Det er også lettere for mig at svare på de mange spørgsmål, jeg fremdeles får ind ”ad døren,” når jeg blot kan sende en færdig fil. Mindst en time daglig inddaterer jeg et eller andet. Desværre ikke fra en ende af, men hvad jeg tilfældigvis falder over. Jeg bliver jo alligevel ikke færdig.

En anden del af min tid går med arkiv.dk. Mange jernbanebilleder er som bekendt uden data og ikke sjældent, hvis der er en bestemmelse, så er den forkert. Det er lykkedes, at få ret mange lokalarkiver til at acceptere os og samarbejde. Jeg har et glimrende eksempel på, hvad de og jeg og andre fik ud af samarbejdet.

Lokomotivet “Kvik” i en grusgrav nord for Give under anlæg af Givebanens forlængelse og det oprindelige stykkes ombygning.

Jeg faldt over et lokomotiv kaldet mergelbane. Se ovenfor. Det var det nu åbenlyst ikke, men jeg syntes, jeg kendte lokomotivet. Jeg tilskrev derfor arkivet, om de ville kigge på originalen eller sende mig en skanning i højere opløsning. De gjorde det sidste, da originalen var bortkommet. De erkendte også, at lokomotivet ikke lignede lokomotiverne på de andre mergelbanebilleder, de havde fra deres egn. På den ”nye” skanning var det tydeligt, at lokomotivet var det, jeg antog. Så er det bare at kigge hos Kedeltilsynet, men desværre var lokomotivet ikke noteret hos Tilsynet på denne egn. Netop på det pågældende tidspunkt var der ”hul” i lokomotivets levnedsløb, så jeg overvejede at skrive lokomotivet ind uden bevis. Imidlertid fandt arkivet originalbilledet, hvor ejeren havde skrevet bagpå. Samtidig var der oplysninger om ejerens levnedsløb, men uden årstal. Når jeg alligevel var i gang, listede jeg opgivelserne op, og fra mit arkiv skrev jeg de pågældende driftstider ud på oplistningen. Det hele passede smukt sammen. Lokomotivet eller i hvert fald entreprenøren havde før Giveegnen været på Langeland, og så sagde familien: Ha, billedejeren kom fra Langeland, og når så årstallene passer smukt, så er gætterierne nok rigtige. Arkivet fik noget ud af henvendelsen, idet de fik billedet bestemt. Familien til den for længst afdøde billedejer fik noget ud af det, idet de fik et levnedsløb med årstal. Industribaneklubbens arkiv fik udfyldt endnu et hul af mange i lokomotivlisten. Men man ved det jo aldrig på forhånd, når man tager et emne op. Måske giver det noget, men det hænder også, at man spilder tiden……

Et andet heldig samarbejde med lokalarkiv ses her:

http://bentsbane.dk/them-sogns-mergelselskab/

Der er redegjort i indlægget for de problemer, jeg stod med, samt deres løsning. Det kostede blandt andet arkivet en pakke kopier med 32 kr på i porto, men de har til gengæld truet med at bruge mine resultater i en årbog. Da jeg skriver industribanehistorie, og de ønsker lokalhistorie, har de accepteret selv at skrive historien på grundlag af mine resultater.

Foreningen trives. Vor bane har lige holdt 40 års fødselsdag, men det kan du se mere om på nettet. Industribaneklubben er dog ældre. Vi festede i to dage med indbudte og politikere. Jeg havde været med til at få fødselsdagen offentliggjort i udlandet og viste enkelte udlændinge rundt. Selv om festen varede to dage, havde vi, Edit og jeg kun kræfter til at deltage den ene dag.

Sikkert et af vore fødselsdagstog.

I skrivende stund markerer vi, at det er 50 år siden, det sidste roetog kørte. Også her var jeg indbudt og tak for det, men selv om det ikke er mig, der holder jul mere, har jeg alligevel lidt at forberede, så jeg er i Nr. Bjert på dagen. Blandt andet skulle jeg have været til Birgit Guldvang, men hun har lige ringet, at hun ikke har kræfter til at tage imod.

Selv i år er det lykkedes af se eller gense industribaneminder. Jeg har været på Klostermølle og på Klosterlund. Begge steder med industribanehistorie og begge ved Silkeborg.

Et hjemmelavet, men køreklart motorlokomotiv på Klosterlundmuseet. Desværre har det ingen bane at køre på.

Nybygget museumstørveværk på Klosterlundmuseet.

Årets tur gav som sædvanligt dampdrift. Ikke for vores skyld, men damp bruges daglig her på sodafabrikken i Stassfurt.

En ældre LEW på sodaværket i Bernburg. Det er samme type, der myldrede i DDRs brunkul.

Nykonstruktion samme sted. Den er bygget af Schalke i 900 mm og var fra 2006.

I forsommeren flottede jeg mig med deltagelse i den svenske industribaneklubs tur til Tyskland. Den var som sædvanlig fantastisk, ikke mindst fordi der var flere for mig nye besøgsmål. Et af dem kastede et hjemmesideindlæg af:  http://bentsbane.dk/rammelsberg/

Hver år ser jeg at komme forbi Dagebüll, min nærmeste industribane. Der har de sidste 30 år været nyheder hvert år. En halligboer havde fået bygget denne skinnelastbil.

Som antydet er jeg lige blevet 80, og på det tidspunkt var mine forgængere og læremestre stået af. Det har jeg nu ingen planer om, men det bestemmer jeg jo nok ikke selv.

Lige ved siden af dette indlæg i indholdsfortegnelsen er der et indlæg tiltænkt familie og venner. Her er der også jernbanebilleder.

Med venlig hilsen

Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.

Dette indlæg blev udgivet i Jul. Bogmærk permalinket.