Indien. Smalspor

Smalspor i Indien er næsten synonymt med Darjeelingbanen, der imidlertid ikke vil blive behandlet i dette indlæg. Indien har imidlertid haft baner i mange sporvidder, hvor alle mindre  end bredsporet må betegnes som smalspor. De fleste smalle sporvidder er dog under afvikling.

De indiske Jernbaner III
Dette indlæg er det tredje indlæg om De indiske jernbaner. Serien omfatter De indiske Jernbaner I – IV. Indledningen til serien findes i De indiske Jernbaner I. Darjeelingbanen har fået sit særlige afsnit. Se De indiske Jernbaner IV.

De fleste fotos i denne del stammer fra Det indiske Jernbanemuseum i New Delhi. Her er også vist lokomotiver, der burde være i kategorien industribaner, Men for nemheds skyld er de indsat her.

Museet bød på mange flere lokomotiver, men jeg fotograferede kun dem, der ikke fandtes på postkort som for eksempel Baldwins store amerikanske krigshjælpslokomotiver samt Indiens ældste lokomotiv fra 1855. Museet var i øvrigt et hyggeligt sted, men deres kataloger med materielfortegnelse var udsolgt.

På Parlamentspladsen i New Delhi så jeg denne formentlig to fods maskine. NR står for Nordlige Jernbaner.

På Parlamentspladsen i New Delhi så jeg denne formentlig to fods maskine. NR står for Nordlige Jernbaner.

 

Her findes de tilgængelige oplysninger om lokomotivet.

Her findes de tilgængelige oplysninger om lokomotivet.

 

Kalka Simla Railway KS 12 senere nr. 899. Eb Wickham-konstruktion fra 1930 med petroleumsmotor. Banen har sporvidden 762 mm og fører som Darjeelingbanen op i Himalaya.

Kalka Simla Railway KS 12 senere nr. 899. Eb Wickham-konstruktion fra 1930 med petroleumsmotor. Banen har sporvidden 762 mm og fører som Darjeelingbanen op i Himalaya.

 

Matheran Light Railway. O&K 1907. Sporvidden er ikke opgivet. Museet er i splid med sig selv om nummeret.

Matheran Light Railway. O&K 1907. Sporvidden er ikke opgivet. Museet er i splid med sig selv om nummeret.

 

Bankura Damodat River Light Railway. Sentinel dampvogn fra mellemkrigstiden. 762 mm. Tænk at kunne sælge sådan et skrummel så sent. Den indiske skiltemaler har haft ondt ved at skrive Sentinel.

Bankura Damodat River Light Railway. Sentinel dampvogn fra mellemkrigstiden. 762 mm. Tænk at kunne sælge sådan et skrummel så sent. Den indiske skiltemaler har haft ondt ved at skrive Sentinel.

 

Ledo Coal Mines 610 mm (2 fod) saddeltanker. Bagnal fra 1897. Vi har en lidt mere moderne udgave i Hedeland. Museet opgiver maskinen som 0B1, hvad den også godt kunne se ud til at have været?

Ledo Coal Mines 610 mm (2 fod) saddeltanker. Bagnal fra 1897. Vi har en lidt mere moderne udgave i Hedeland. Museet opgiver maskinen som 0B1, hvad den også godt kunne se ud til at have været?

 

Denne O& fra 1907 ligner at normalt smalsporlokomotiv. Det er fra Patiala State Monorail Trainway. Man kunne køre en tur med det!

Denne O& fra 1907 ligner at normalt smalsporlokomotiv. Det er fra Patiala State Monorail Trainway. Man kunne køre en tur med det!

 

Gik om på modsat side, så man dette syn. Systemet slog aldrig an. Sporvidden kendes heller ikke.

Gik om på modsat side, så man dette syn. Systemet slog aldrig an. Sporvidden kendes heller ikke.

 

Havde man ikke fået nok af en tur med enskinnebanen kunne man få en tur med denne 2 fods parkbane med et diesellokomotiv forklædt som damplokomotiv.

Havde man ikke fået nok af en tur med enskinnebanen kunne man få en tur med denne 2 fods parkbane med et diesellokomotiv forklædt som damplokomotiv.

 

Bent Hansen, 11. juni 2013. Alle fotos er fra 2001
Ny opdateret version.

 

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner og tagget . Bogmærk permalinket.