Indien. Meterspor

Mens de fleste sporvidder i Indien har engelske mål, anvendtes til det lidt smallere spor meterspor eller 3 engelske fod og 3 treottendedel tomme. Andre steder i det britiske kolonirige brugets det såkaldte Kapspor på 3½ engelske fod eller 1067 mm, men altså ikke i Indien.

De indiske Jernbaner II
Dette indlæg er det andet indlæg om De indiske jernbaner. Serien omfatter De indiske Jernbaner I – IV. Indledningen til serien findes i De indiske Jernbaner I. Darjeelingbanen har fået sit særlige afsnit. Se De indiske Jernbaner IV.

Et af målene med mit tur til Indien var at bekøre metersporet, mens det endnu stedvis dannede et sammenhængende net. Flere steder så vi dog allerede tilløb til ombygning til bredspor! Allerede året efter, kunne den tur, jeg kørte på meterspor i 2001, ikke mere lade sig gøre.

IR 6184 i Udaipur, der er en af de byer, der nu skulle have fået bredspor.

IR 6184 i Udaipur, der er en af de byer, der nu skulle have fået bredspor.

 

IR 6299 ligeledes i Udaipur, hvor Octopus blandt andet blev optaget. Mens jeg lærte lidt kinesisk, siger indisk mig intet. Jeg kan læse et 4-tal. Jeg ved, at der står YDM 4 med sænket 4-tal som typeangivelse.

 

En australsk entusiast prøver at holde sig på afstand, men en argentinsk ditto, vidste udmærket, at han gik ind foran mig. Det lykkedes ikke at få udenrigsministeriet til at erklære landet krig som hævn.

En australsk entusiast prøver at holde sig på afstand, men en argentinsk ditto, vidste udmærket, at han gik ind foran mig. Det lykkedes ikke at få udenrigsministeriet til at erklære landet krig som hævn.

 

Luftigt signalhus i Udaipur.

Luftigt signalhus i Udaipur.

 

Kan de blive mere britisk? Vi er stadig i Udaipur.

Kan de blive mere britisk? Vi er stadig i Udaipur.

 

En indisk meterspor pacifikmaskine svært pyntet. Blandt andet Nehru ses. Toget var et udflugtstog mærket Det kongelige Østerlandske (tog.)

En indisk meterspor pacifikmaskine svært pyntet. Blandt andet Nehru ses. Toget var et udflugtstog mærket Det kongelige Østerlandske (tog.)

 

Anden maskine var YG 3438 lige så flot. Vi er i Rawawi Junction en tenderful kul fra New Delhi Cantonment. Resten af turen blev vi trukket af diesel.

Anden maskine var YG 3438 lige så flot. Vi er i Rawawi Junction en tenderful kul fra New Delhi Cantonment. Resten af turen blev vi trukket af diesel.

 

I Chittaurgarh skiftede vi fra 6399 til 6498.

I Chittaurgarh skiftede vi fra 6399 til 6498.

 

 

Byen havde ikke meget personbanegård, men en vis godbanegård tæt besat med vogne.

Byen havde ikke meget personbanegård, men en vis godbanegård tæt besat med vogne.

Bemærk tankvognene. De ser påfaldende rene ud. De transporterer drikkevand fra regnrige til regnfattige områder!

 

Vi så dog andet en templer. Her en Mh-lignende en, men bygget i Indien.

Vi så dog andet en templer. Her en Mh-lignende en, men bygget i Indien.

 

Her har du de oplysninger, du skal bruge. Vi er i Kalon Junction ved Ahmedabad.

Her har du de oplysninger, du skal bruge. Vi er i Kalon Junction ved Ahmedabad.

 

Omløb i Talala. Vort anseelige tog holder ved perronen. Vi var fire i vor vogn samt en tjener. Der var eget badeværelse med kar!

Omløb i Talala. Vort anseelige tog holder ved perronen. Vi var fire i vor vogn samt en tjener. Der var eget badeværelse med kar!

 

YDM 4 6755 på Agra Fort Station sammen med hellig ko.

YDM 4 6755 på Agra Fort Station sammen med hellig ko.

 

Samme lokomotiv men med tog. Metersporet er her ligeledes under afvikling.

Samme lokomotiv, men med tog. Metersporet er her ligeledes under afvikling.

 

Aberne gyngede i overledningerne. De, der ikke havde lært at slippe med hænderne, inden de satte benene på masten, lå grillstegte ved foden af masterne.

Aberne gyngede i overledningerne. De, der ikke havde lært at slippe med hænderne, inden de satte benene på masten, lå grillstegte ved foden af masterne.

 

Gondal State Railway 1004, senere SR 203. Bygget af Fowler i 1949. Meterspor. Maskinen ligner Højbygård Sukkerfabriks første diesellokomotiv. Vi er nu og efterfølgende på Det indiske Jernbanemuseum i New Delhi.

Gondal State Railway 1004, senere SR 203. Bygget af Fowler i 1949. Meterspor. Maskinen ligner Højbygård Sukkerfabriks første diesellokomotiv. Vi er nu og efterfølgende på Det indiske Jernbanemuseum i New Delhi.

 

SIR, Nilgiri rack Line meterspor tandhjulslokomotiv bygget i Schweiz i 1920. 38 er museets katalognummer. Driftsnummeret står foran.

SIR, Nilgiri rack Line meterspor tandhjulslokomotiv bygget i Schweiz i 1920. 38 er museets katalognummer. Driftsnummeret står foran.

Bent Hansen, 11. juni 2013. Alle fotos er fra 2001.
Ny opdateret version.

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner og tagget . Bogmærk permalinket.