Emil Mayrisch

Egentlig havde jeg ikke tænkt mig, at anbringe disse foto her, da jeg havde lagt dem ud til “mit eget netværk.” Imidlertid vakte fotoene så stor interesse navnlig syd for grænsen, at jeg har ombestemt mig.

Edit og jeg tog i juni 2014 til Hvide Sande, hvor vi så dette dette lokomotiv, der her var ved at blive fikset op.

Emil Mayrisch nr. 3 under istandsættelse i Hvide Sande i juni 2014.

Emil Mayrisch nr. 3 under istandsættelse i Hvide Sande i juni 2014.

2855 Hvide Sande

Lokomotivet er Krupp 2154/1940. Oprindelig leveret til Rheinische AG, Gewerkschaft Beisselgrube Horrem I, Neurath som nr. 1. Senere nr. 319. I 1960 indgået i Rheinische Braunkohlenwerke RBW stadig som nr. 319. I 1962 solgtes det til Eschweiler Bergwerks Verein EBV, Grube Emil Mayrisch som nr. 3. Netop denne mine var ret utilgænglig, og da minen Anna i Alsdorf var lige til at gå til, har jeg aldrig ulejliget mig til Emil Mayrisch. Hos Anna var der også lokomotiver af samme type, så hvorfor spilde sin tid ved Emil Mayrisch, når man kunne blive mindst lige så beskidt med kulstøv langt ned ad ryggen ved Anna. Når de her om aftenen tømte koksværkets retorter for glødende kul, var det et syn for guder. Man blev dog ikke rigtig beskidt, før de overhældte de glødende koks med koldt vand.

1993 solgtes lokomotivet som mange af dets søskende ved EBVs resterende miner til jernbaneklubber. Emil havde flere ejere, inden det blev solgt til et dansk firma, der har slået sig ned i Statsbanernes tidligere værksted i Nyborg. Her vil lokomotivet passe fint som Denkmal. Desværre var der ikke noget dansk lokomotiv på markedet. Firmaet, Ørbæk Bryggeri har også et gammelt træskib, som de sejler ture med kunderne med. Desværre kommer lokomotivet næppe til at køre veterantog for kunder, da kedlen er for dårlig, selv om resten af maskinen ellers er i rimelig stand. Som “denkmal,” som det hedder på dansk, er vel også det næstbedste.

Jeg bringer lige nogle fotos fra kulminen og koksværket Anna i Alddorf mellem Köln og Aachen. I 1980’erne fotograferede jeg kun undtagelsesvis i farve.

Tekst og billeder ligger også delvist på jernbanen.dk, men da det også er mine, tillader jeg mig at klippe og genbruge.

Anna 12, Krupp 4248/1961 af typen Bergbau. Den yder 850 hk og vejer 80 t. Du er velkommen til at sammenligne med en dansk Q-maskine eller et MaK-værk. Foto fra 1980.

Anna 12, Krupp 4248/1961 af typen Bergbau. Den yder 850 hk og vejer 80 t. Du er velkommen til at sammenligne med en dansk Q-maskine eller et MaK-værk. Foto fra 1980.

Anna 10, Schwartzkopf 9963/1930. Det var et ELNA-lokomotiv, og det havde kørt som Hersfelder Kreissbahn som nr. 2. Den trækker her af med 34 styk fireakslede kul eller koksvogne. ELNA er her ikke et pigenavn, men en forkortelse af en betegnelse for et standardprivatbanelokomotiv. ELNA står for Engerer-Lokomotiv-Normen-Ausschuß. Der var flere størrelser af standarden. Denne er model 6, den største. 

Anna 10, Schwartzkopf 9963/1930. Det var et ELNA-lokomotiv, og det havde kørt som Hersfelder Kreissbahn som nr. 2. Den trækker her af med 34 styk fireakslede kul eller koksvogne. ELNA er her ikke et pigenavn, men en forkortelse af en betegnelse for et standardprivatbanelokomotiv. ELNA står for Engerer-Lokomotiv-Normen-Ausschuß. Der var flere størrelser af standarden. Denne er model 6, den største.

Jeg formåede ikke teknisk at fotografere tømningen af retorterne, mens skumringen faldt på. Derfor får du et langt senere denkmalkokstog taget i 2006 i Gross Ilsede, hvor der havde ligget et smelteværk for jernmalm, der importerede kul fra egen mine og på eget koksværk ved hytten (smelteværket) fremstillede de koks, der skulle bruges i højovnen til udsmeltning af malmen. Et löschtog kaldte ellokomotivet og vognen, idet man straks overhældte vognen med koldt vand for at slukke ilden i de endnu glødende koks. En sådan vogn havde ikke noget langt liv. Et slukningstog plejede jeg for spøg at kalde ekvipagen, vel vidende af det her kan misforstås.

Kokstogsdenkmal i Gross Ilsede 2008.

Kokstogsdenkmal i Gross Ilsede 2008.

Anna lå i Alsdorf mellem Köln og Aachen, og Gross Ilsede ligger ved Braunschweig og Salzgitter. Der er i dag et museum ved det tidligere Anna? Lige efter lukningen var der store planer, men hvor meget museum, der egentlig blev, ved jeg ikke. Jeg kommer der ikke mere, efter dampen forsvandt.

Jeg var 2012 forbi Lokomotiv- og vognværkstedet MaLoWa i Klostermansfeld i det gamle DDR, og her fandtes damp- og diesellokomotiver i normalspor i 750 mm spor og i 600 mm spor rundt om på værkstedet. Der var mindst 50 enheder, men en del hensat i lokomotivhøjt ukrudt. Lokomotivet på billedet viser Krupp 2838/1953. Den var af typen Rheinhausen med kun 441 kW mod Bergbaus 625 kW. Bergbau er jævnfør alderen mere moderne og har blandt andet overheder.

Den har 1953 – 67 tilhørt forskellige kulminer for at ende i Ruhrkohle AG. Herfra solgtes den til Eschweiler Bergweks Verein AG, hvor den var fra 1967 – 93, hvor den kørte som Emil Mayrisch 2 i Siersdorf. I 1993 afhændedes den til private og kom til flere jernbaneklubber, og en af dem har nu sat den til reparation hos MaLoWa.

Emil Mayrisch 2 i Klostermansfeld i 2012.

Emil Mayrisch 2 i Klostermansfeld i 2012.

Bent Hansen 9. juni 2014.

Dette indlæg blev udgivet i Industribaner og tagget . Bogmærk permalinket.

En kommentar til Emil Mayrisch

  1. Pingback: Julehilsen IBK og andre jernbanevenner 2014 | Bents bane

Der er lukket for kommentarer.